فهرست مطالب

تغییر سبک زندگی در ماه رمضان

تغییر سبک زندگی در ماه رمضان

ماه رمضان فرصت بسیار مناسبی برای تغییر دادن سبک زندگی است. سبک زندگی که نگاه را از خود خارج می‌سازد و افق دید خودش را بیشتر می‌کند تا همه افراد را ببیند. اگر بتوانیم از این فرصت بوجود آماده بهره کافی را ببریم، می‌توانیم تغییرات بسیار خوبی را در زندگی خود اعمال نماییم.
روزه داری تأثیرات فراوانی بر آرامش روح و روان و سلامتی جسم و بدن دارد، دفع چربی های مزاحم، تنظیم فشار خون، قند خون، و… نمونه ای از فواید آن می باشد.

مقدمه

سبک زندگی اسلامی به گونه ای است که برای پیروان خود یک محدودیت پیشرفت تعین نمی‌کند، بلکه فضای پیشرفت را باز می‌گذارد تا هرکسی به اندازه توانایی خودش بتواند از این دریای بیکران الهی بهره ببرد. برنامه هایی که اسلام برای سبک زندگی تعیین کرده است، تماما باعث پیشرفت افراد و زندگی آنها می‌شود. یکی از برنامه های ترقی دهنده و تکامل دهنده انسان در مسیر رسیدن به رضوان الهی که ضامن سعادت دنیا و آخرت و سلامت جسم و روح آدم می باشد، «روزه» است و باید آن را یک موهبت و رحمت الهی بدانیم که اثر آن در اصلاح روح و سبک زندگی انسان کاملا وصف ناشدنی است.

ماه رمضان و سبک زندگی اسلامی

ماه مبارک رمضان، باعث می‌شود تا یک برنامه جدیدی را در زندگی خود وارد کنیم و بوسیله آن احساس آرامش و امنیت روحی برای انسان ایجاد می شود. همه افراد برای خودشان برنامه های معنوی ندارند (عده کمی هستند که برنامه معنوی دارند) تا ارزش سبک زندگی اسلامی را درک کنند. اما ماه مبارک رمضان فرصتی بسیار مناسب برای همه افراد است تا بتوانند خودشان را نجات دهند و سبک زندگیشان را تغییر بدهند.
انسان افزون بر جنبه مادی و جسمی، دارای دو بُعد معنوی و روحی هم هست و هر کدام در رسیدن به کمال مطلوب خود، به برنامه های ویژه نیاز دارند، یکی از برنامه ها برای تقویت و رشد بُعد معنوی انسان، تقوا و پرهیزگاری می باشد؛ یعنی اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوی رشد و پرورش دهد و به طهارت و کمال مطلوب دست پیدا کند، باید هوای نفس خودش را مهار کند و موانع رشد را یکی پس از دیگری بر دارد و خود را سرگرم لذت ها و شهوات جسمی و جنسی نکند. همه ی اینها در سایه سار روزه داری برای شخص بوجود خواهد آمد.

اگر می‌خواهیم تاثیر روزه را بر زندگی خودمان احساس کنیم باید طبق دستورات ائمه معصومین که راه بلد و چراغ این مسیر هستند عمل کنیم. «امام جعفر صادق (علیه‌السلام) فرمودند: هر گاه روزه گرفتی پس باید گوش و چشم و موی تو روزه باشد. امام چیزهای دیگر نیز غیر از اینها بر شمرد و فرمود: نباید روزی که روزه هستی با روز افطارت یکی باشد» [1] باید تغییر را از روز اول در خودمان شروع کنیم و از این بهار بندگی و شمیم دل انگیز رمضان، بهترین استفاده را ببریم.

ماه مبارک رمضان یک دانشگاه انسان ساز می باشد و لذا دانشجوی این دانشگاه که روزه داران هستند هم باید از تعالیم و آداب واجد آن برخوردار بوده و بر اعضا و جوارح خود تسلط داشته باشند نه اینکه فقط معده شان روزه دار باشد و بقیه اعضا و جوارحش مشغول پرده دری و گناه باشد.سبک زندگی اسلامی از ما درخواست کرده است نگاه بهتری به دنیای اطراف خود داشته باشیم. روزه می گیریم تا رفتارمان را کنترل کنیم و بوسیله رفتار اشتباه خود سبب گناه و ناراحتی دیگران هم نشویم.

کنترل بر هوا و هوس

یکی از گرفتاری های که زندگی های امروزی به شدت اسیر آن هستند، پیروی کردن از هوا و هوس است. بجای اینکه انسان زمام شهوت را در اختیار داشته باشد، این شهوت است که اختیار انسان را دارد. اما «ماه رمضان» ماه زمام داری انسان بر نفس است. مثال آن مانند ماشین و راننده می باشد. اگر فرمان ماشین را محکم نگه داریم و با احتیاط رانندگی کنیم ما را به هر جا که بخواهیم می برد و از ما اطاعت می کند؛ اما اگر با سرعت بسیار زیاد فرمان آن را رها کنیم، جان خود را از دست خواهیم داد. باید فرمان این نفس را محکم در دست گرفت و اجازه نداد که هر جا می خواهد برود. این کاری است که روزه داری می‌تواند انجام دهد.

فوائد روزه داری

1. روزه باعث تساوی بین دارا و ندار است…

سبک زندگی اسلامی می‌گوید:« که هیچ تفاوتی بین افراد وجود ندارد(زیبا باشید یا زشت، سرمایه دار باشید یا فقیر) همه بندگان خداوند هستیم و تنها چیزی که می‌تواند سبب برتری افراد شود، تقوای شخص است. اینکه برخی افراد بخاطر سرمایه های شخصی خود احساس می‌کنند شخص ارزشمندی هستند، خداوند در این ماه رمضان کاری می‌کند که سرمایه دار و ندار هر دو در طول روز حق خوردن هیچ غذایی را ندارند. هر دو در یک برنامه مشخص قرار می‌گیرند. امام صادق (علیه السلام) فرمودند : خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنی و فقیر) مساوی گردند.[2]
تغییر سبک زندگی در ماه رمضان

2. باعث همدردی با افراد ضعیف جامعه است…

سبک زندگی غربی می‌گوید دنیای یک باغ وحشی است که برای زنده ماندن باید دیگران را بخورید تا زنده بمانید؛ اما سبک زندگی اسلامی می‌گوید:« برای زنده ماندن باید حواستان به اطرافیان و هم نوعان خود نیز باشد. زندگی مادی کاری خواهد کرد تا انسان فقط به خودش نگاه کند و هیچ توجهی به دیگران نداشته باشد، اما روزه باعث خواهد شد تا شوق معنوی در فرد ایجاد شود و وجدان خفته او نیز بیدار گردد و درک بیشتری نسبت به افراد ضعیف پیدا کند. «امام حسن عسگری(علیه السلام ) درباره علت واجب بودن روزه می فرمایند: «تا توانگر درد گرسنگی را بچشد و در نتیجه به نیازمند کمک کند.» [3]

3. روزه باعث سلامتی جسم است…

«امروزه در علم پزشکی و از نظر بهداشت و تندرستی نیز در جای خودش ثابت شده است که روزه داری در ماه رمضان تأثیرات فراوانی بر آرامش روح و روان و سلامتی جسم و بدن دارد، دفع چربی های مزاحم، تنظیم فشار، قند خون، و… نمونه ای از آن می باشد» [4] روزه باعث سلامت جسم انسان می‌شود، چون اگر جسم سالم نباشد شما نمی‌توانید در راه خدمت به خلق، قدم بردارید.برای سبک زندگی اسلامی مهم است که شما سالم بمانید چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی، چون سلامت شما عاملی برای خدمت به خلق خواهد بود.
تغییر سبک زندگی در ماه رمضان

سخن پایانی

نکنه پایانی را با سخن گوهر بار امام سجاد(علیه‌السلام) به پایان می‌بریم. حضرت امام سجاد(علیه‌السلام ) در دعای حلول ماه رمضان به درگاه خداوند عرض می کند: « به وسیله روزه این ماه یاریمان ده تا اندام های خود را از معاصی تو نگه داریم و آن ها را به کارهایی گیریم که خشنودی تو را فراهم آورد، تا با گوش هایمان سخنان بیهوده نشنویم و با چشمانمان به لهو و لعب نشتابیم و تا دستمان مان را به سوی حرام نگشاییم و با پاهایمان به سوی آن چه منع شده ره نسپاریم و تا شکم های مان جز آن چه را تو حلال کرده ای در خود جای ندهد و زبان هایمان جز به آن چه تو خبر داده ای و بیان فرموده ای گویا نشود. [5]
تغییر سبک زندگی در ماه رمضان

اشتراک گذاری این مقاله در ...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوره‌ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x