دلیل اصلی کاهش ازدواج چیست؟

فهرست مطالب

دلیل اصلی کاهش ازدواج چیست؟

دلیل اصلی کاهش ازدواج چیست؟

ازدواج مهم‌ترین اتفاق زندگی انسان می باشد که باید با انتخاب زوج مناسب انجام شود، حالا در شرایط فعلی جامعه که مشکلات روز به روز بیشتر و سختی‌ها بر جوانان افزون می‌شود چگونه باید ازدواج کرد؟

 ازدواج یکی از تکالیف اساسی و مهم در طی مراحل وجودی انسان می باشد که عدم تحقق به موقع آن مانع حرکت صحیح و طبیعی انسان‌ها می باشد، که متاسفانه در سال‌های اخیر تمایل به ازدواج در جوانان کم شده است.

در ابتدا تعریف کلی از ازدواج سالم و موفق و معیارهای دست یافتن به آن را برای شما مرور خواهیم کرد.

دلیل اصلی کاهش ازدواج چیست؟

چه ازدواجی را می‌توان موفق نامید؟

در این رابطه حجت الاسلام مالک سلطانی می گوید: اگر بخواهیم ازدواج سالم و موفق را تعریف کنیم، بجای تعریف جامع و کامل، باید آثار و شاخصه‌های آن را ارزیابی کرده و اگر نتایج حاصل شده مطلوب بود، ازدواج را سالم و موفق بنامیم.

او ادامه داد: ازدواج یا رابطه موفق باعث می‌شود طرفین رشد کنند و در محیط خانواده و اجتماع، انسان‌های والایی باشند، همچنین باعث می‌شود تا طرفین رابطه، احساس کنند که در امن‌ترین نقطه‌ی جهان در کنار یکدیگر ایستاده‌اند.

این کارشناس مذهبی می گوید:«در این ازدواج، طرفین از لحاظ جسمی و روحی در آرامش نسبی هستند و درباره موضوعات گوناگون با یکدیگر صحبتِ بدون دعوا و فریاد دارند و از یکدیگر مشورت نیز می‌گیرند. همچنین نقص‌های یکدیگر را پوشش می‌دهند و چه بسا به یکدیگر  در کامل کردن خود، یاری می رسانند.

دلیل اصلی کاهش ازدواج چیست؟

معیارهای یک ازدواج سالم چیست؟

در این رابطه حجت الاسلام سلطانی می گوید:«هم در آموزه‌های دینی و هم در مبانی روانشناسی، ملاک انتخاب درست و داشتن ازدواج موفق، اهمیت به تناسب و کفوّیت طرفین از نظر عقیده و نظر، فرهنگ، اقتصاد و تحصیل، می‌باشد.

سلطانی ادامه داد:«سلامت روحی و روانی، داشتن هدف و معیار درست، درک متقابل و شناخت تفاوت‌ها و احترام گذاشتن به آنها، شکیبایی و صبر در زندگی، وفاداری و مسئولیت پذیری نسبت به یکدیگر، پسندیدن ظاهر یکدیگر و نداشتن وابستگی بیش از حد به والدین، از دیگر معیارهای ازدواج سالم می باشد.

اکنون به بررسی موانع ازدواج به هنگام و به موقع در جوانان و پیامدهای آن میپردازیم.

شکل‌گیری باور غلط “ازدواج سفید” بین جوانان و پیامدهای آن

حجت الاسلام سلطانی در این خصوص می گوید:«از مهمترین موانع ازدواج به موقع در جوانان، رواج باورهای غلط در روابط آزاد بوده که نمونه بارز آن ازدواج سفید می باشد، این ازدواج پیوندی است که به صورت نامعلوم و بدون تعهد، بین دو فرد برقرار می‌شود و فاقد مشروعیت حقوقی و اجتماعی است.

وی در خصوص علت تمایل به ازدواج سفید اظهار کرد: مشکلات اقتصادی، بالارفتن سن ازدواج، افزایش آمارهای طلاق، محک زدن رابطه، عدم اعتقاد به مسئله ازدواج، عدم مسئولیت‌پذیری و پذیرا نبودن ازدواج رسمی، از عوامل این تمایل در میان جوانان می باشد.

سلطانی در رابطه با پیامد این نوع ازدواج، تاکید کرد: احتمال بر هم خوردن ازدواج‌های سفید بسیار بالاتر از ازدواج‌های رسمی است؛ چرا که این زوج‌ها تعهد حقوقی و اخلاقی، وفاداری و نیز مسئولیت پذیری در برابر همسر خودشان ندارند و بیشتر نگاه خوشگذرانی به این رابطه وجود دارد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه این نوع ازدواج از لحاظ شرعی نیز باطل است، ادامه داد: علاوه بر سست بودن رابطه، همچنین این ازدواج، زندگی زناشویی فرد را دچار مشکلات سلامت احساسی نموده و او را از جامعه، مذهب و خانواده دور خواهد کرد.

دلیل اصلی کاهش ازدواج چیست؟

خانواده‌ها می‌توانند به ازدواج دیر هنگام دامن زنند!

در این رابطه حجت الاسلام سلطانی گفت: 2 باور غلط در ذهن خانواده‌ها، می‌تواند باعث ازدواج دیر هنگام فرزاندانشان بشود، یک مورد اینکه والدین معتقد هستند که فرزندشان هنوز بچه بوده و ازدواج برایش زود است.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که فکر می‌کنند چون فرزندشان میخواهد ادامه تحصیل بدهد، ازدواج در این زمان مانع آن می‌شود و لطمه به درسش وارد می‌کند. در این موارد، حتی اگر خود فرزندان به ازدواج هم راضی باشند، نمی‌توانند به والدین خود ابراز کنند.

این کارشناس مذهبی در خصوص پیامد باور اول، گفت: در این صورت معمولا فرزندان به ارتباط‌های پنهانی روی می‌آورند که آسیب‌های بسیار زیادی را وارد می‌کند یا نیاز خود را سرکوب می‌کنند که باعث به وجود آمدن افسردگی، استرس‌های عصبی و ناراحتی‌های جسمی می‌شود.

سلطانی ضمن تاکید بر اینکه چه بسا با ازدواج و آرامش روانی حاصل از آن، راه ادامه تحصیل هموارتر خواهد شد، پیرامون پیامد باور دوم تصریح کرد: بعد از مدتی ذهنیت منفی نسبت به ازدواج در میان دختران و پسران به وجود می‌آید و باعث بروز ترس از ازدواج و مشکلات مقابل آن می‌شود.

سنت‌های دست و پاگیر در ازدواج جوانان

این کارشناس مذهبی در این خصوص اظهار کرد: یکی از موانع ازدواج به موقع در جوانان، برخی سنت‌ها و آداب و رسوم غلط در فرهنگ هر منطقه و شهر می‌باشد که بعضا حساسیت بر اجرای دقیق آنها، پیامدی جز تعویق در ازدواج جوانان ندارد.

وی ادامه داد: هشت سنت غلط در فرهنگ‌ها، شامل داشتن مهریه سنگین، جهیزیه سنگین، به رخ کشیدن ثروت و جهیزیه بین فامیل، تجملات زیاد در مراسمات و شروع زندگی، اسراف در مراسمات و جهیزیه، خرید از مکان‌های معروف به گرانی، هتل‌ها و سالن‌های پر خرج، لباس عروس و جواهرات گرانقیمت، می باشد.

حجت الاسلام سلطانی در این رابطه ادامه داد: یکی دیگر از موانع ازدواج به هنگام، به وجود آمدن حس عدم تمایل به ازدواج می باشد که فرد نمی‌خواهد تشکیل زندگی مشترک دهد و قطعا پیامدهای جسمی و روحی ناگواری برای او خواهد داشت و عمدتا امید به زندگی نیز کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: عدم تمایل به ازدواج علت‌های فراوانی دارد که می‌توان به ترس از ازدواج، به کمال نرسیدن خود، نداشتن اعتماد به نفس، وابستگی شدید به خانواده، گذشته ناموفق، نداشتن پشتیبان و بسیاری از عوامل دیگر اشاره کرد.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: عمده‌ترین مشکل در عدم تمایل به ازدواج در این دوره، مشکلات مالی و اقتصادی می باشد که گریبان گیر جوانان کشور شده است و حل آن نیازمند حمایت‌های مسئولین و خانواده‌ها و همچنین پایین آوردن سطح توقعات در طرفین و خانواده‌هایشان می باشد.

وقتی ازدواج به تأخیر بیفتد، در درجه اول گسترش خلأ‌های عاطفی رخ می‌دهد. وقتی خلأ‌ها، بروز می کند به دنبال آن مشکلاتی نظیر افسردگی، ناامیدی، ‌اضطراب، خشونت و پرخاشگری را به دنبال خواهد داشت.

در چنین شرایطی به نظر لازم می‌آید با فراهم کردن زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی و از سوی دیگر با فرهنگ‌سازی و تشویق جوانان به ازدواج، از تمایل آنان به عدم ازدواج یا داشتن روابطی همانند ازدواج سفید کاسته شود.

دلیل اصلی کاهش ازدواج چیست؟

اشتراک گذاری این مقاله در ...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوره‌ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x