logo
عوامل موثر در تعارض های زناشویی

فهرست مطالب

عوامل موثر در تعارض های زناشویی

عوامل موثر در تعارض های زناشویی

در زندگی مشترک ممکن است برای زن و شوهر مشکلات گوناگونی به وجود بیاید. برخی از این موضوعات محل بحث در تعارض های زناشویی هستند و تأثیرگذاری و موضوعیت بیشتر و جدی تری در بحث‌های خانوادگی و حتی طلاق دارند. در این مقاله قصد داریم موضوعاتی که در تعارض های زناشویی نقش بیشتری ایفا می‌کنند را کمی بیشتر باز کنیم. چرا که تعارض های زناشویی در واقع همان مسائل و مشکلاتی هستند که توسط زوجین در جلسات مشاوره خانواده مطرح می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید.
وابستگی شدید زن و شوهر به خویشاوندان و دوستان یکی از عوامل بسیار مهم در کاهش رضایت در زندگی مشترک زناشویی است.

عوامل عمده تأثیرگذار در تعارض های زناشویی

1. نقش مسائل مالی در تعارض های زناشویی:
یکی از موضوعات اساسی در اختلافات میان زن و شوهر، مسائل مربوط به دخل و خرج و هزینه‌ها می باشد. چرا که وضعیت نامناسب مالی در رضایت مندی آنها از زندگی مشترک تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. وقتی بحث مسائل مالی مطرح می‌شود؛ اغلب با انواع مشغله‌های ذهنی در خصوص انصاف، کنترل در رقابت و سایر معانی سمبلیک و نمادین که به زندگی مشترک لطمه می‌زند، مواجه می‌شویم.

بسیاری از زوج‌ها بر سر چگونگی پرداخت مخارج با یکدیگر اختلاف دارند. مشکل زمانی بروز می‌کند که زن یا شوهر و معمولا کسی که بیشترین بخش در آمد خانواده را به عهده می گیرد، در صدد کنترل مخارج و طبقه بندی اولویت‌ها بر می‌آید و طرف مقابل به عنوان یک عمل تلافی جویانه پول بیشتری را خرج می‌کند.
عوامل موثر در تعارض های زناشویی

2. نقش فرزندان در تعارض های زناشویی:
توافق زوجین در مورد فرزند دارشدن، تعداد و تربیت فرزند از عوامل موثر بر رضایت و عدم رضایت از زندگی زناشویی می باشد. جلسات مشاوره زناشویی نشان می‌دهد که در میان زوج‌های فاقد فرزند احتمال انحلال زندگی زناشویی نسبتا بالا است. همسران صاحب فرزند، کودکان خود را عوامل محدودکننده در ارتباط زناشویی می‌پندارند.

روانشناسان معتقدند تعداد فرزندان نیز بر روابط والدین تاثیر می گذارد. هرچه تعداد فرزندان بیشتر باشد فشار بیشتری بر روابط زناشویی وارد می‌شود. در این حالت وقت محدود شده و منابع دیگر خانواده باید به اجزای کوچکتری تقسیم شوند. این وضعیت موجب می‌شود روابط زناشویی در زندگی مشترک تضعیف شود.

3. نقش خانواده و دوستان در تعارض های زناشویی:
وابستگی شدید زن و شوهر به خویشاوندان و دوستان یکی از عوامل بسیار مهم در کاهش رضایت در زندگی مشترک و زناشویی است. این نوع وابستگی حتی ممکن است موجب طلاق و جدایی زوجین شود. تجربه ما در جلسات مشاوره زندگی مشترک نشان می‌دهد که بیشترین موضوع مشاجرات زن و شوهرهای ایرانی به دخالت‌های خانواده‌هایشان مربوط می‌شود.

مشکل عمده اعمال نفوذ یا دخالت خانواده‌ها در روابط زناشویی، فرزندان خود، تصاحب و تربیت فرزندان و نوادگان شان است. که این مساله میتواند یکی از زیر بناهای جدی تعارض های زناشویی از شروع تا پایان هر ازدواجی باشد.
عوامل موثر در تعارض های زناشویی

4. نقش مسائل مذهبی در تعارض های زناشویی
ازدواج با افراد ناهمسان از نظر مذهبی را هم می توان نشانه ضعف در کنترل‌های اجتماعی دانست. عدم تناسب در اعتقادات دینی و مذهبی موجب می‌شود تا در هر موضوع کوچ یا بزرگی شاهد تعارض‌های زناشویی باشید. روابط زناشویی میان زوجینی که مذاهب گوناگونی دارند به دشواری‌های شخصی و خانوادگی اضافه می کند. تنها با اراده استوار و ایجاد تعامل سازنده بین خانواده‌ها و زوجین می توان از بروز تعارضات زناشویی جلوگیری کرد.

5. نقش مسائل جنسی در تعارض های زناشویی:
رابطه جنسی زن و شوهر مهمترین عامل تعیین کننده در زندگی زناشویی می باشد. داشتن رابطه‌ی جنسی مناسب می تواند علاوه بر افزایش آرامش روحی و روانی، عشق و علاقه‌ی زوج‌ها را نسبت به یکدیگر افزایش دهد. جلسات مشاوره جنسی حاکی از آن است که بیشترین گرفتاری‌های مربوط به روابط جنسی حول محور تعداد برقراری روابط جنسی و کیفیت آن می‌چرخد. احساس صمیمیت، مورد پذیرش قرار گرفتن و لذت متقابل غریزه جنسی را تقویت می‌کند و کاهش احساس عشق و صمیمیت آن را تضعیف می سازد.
6. نقش تقسیم کار در تعارض های زناشویی:
بسیاری از زوج ها در رابطه با تقسیم وظایف و اینکه زن و شوهر هرکدام موظف به انجام چه مسئولیت‌هایی هستند با یکدیگر اختلاف دارند. با از بین رفتن تدریجی نقش‌های سنتی میان زن و مرد، تعیین مسئولیت‌های زوجین در قبال یکدیگر هم دشوار شده‌است.

با توجه به تحولات تدریجی و موقعیتی که امروزه به‌وجود آمده است زنها اغلب مسئولیت دوگانه‌ای پیدا کرده‌اند. با این حال اگر زوجین در تأمین درآمد و انجام وظایف خانه‌داری با یکدیگر مشارکت داشته باشند، پیوندهای زندگی زناشویی شان تحکیم خواهد شد. نوع رفتار زوجین در تقسیم کارها می تواند بر تعارض های زناشویی دامن بزند:
– عدم تعیین نقش‌ها و درهم شدن وظایف
– گم کردن اهداف مشترک در زندگی مشترک
– ایجاد بحث و اختلاف به خاطر سخت‌گیری بیش از حد در انجام وظایف
– عدم ایثار و از خودگذشتگی در انجام کارها
عوامل موثر در تعارض های زناشویی

7. نقش اوغات فراغت در تعارض های زناشویی:
جلسات مشاوره خانواده نشان می‌دهند که خیلی از زوج‌ها از وقت نگذاشتن برای یکدیگر شاکی هستند. با این حال باید بدانید که مشکل اصلی مدت با هم بودن نیست، بلکه کیفیت با هم بودن است. این که فرصت باهم بودن و درکنار یکدیگر بودن را چگونه بگذرانیم. زوج‌ها – به خصوص زوج‌های جوان – باید بدانند که مصاحبت و با هم بودن یکی از سرمایه‌های ازدواج موفق است که با یک برنامه‌ریزی ساده و اصولی می توان آن را محقق نمود.

یک پیشنهاد عالی برای حل مشکل

اگر شما هم با همسرتان دچار تعارض‌های متعدد و گوناگونی می‌شوید با همسرتان زندگی پر از تنشی را سپری می ‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که پیش از آن‌ که مشکل شما بیش از حد جدی شود با یک مشاور خانواده خوب و یا زوج درمانگر در این زمینه مشورت کنید.
عوامل موثر در تعارض های زناشویی

اشتراک گذاری این مقاله در ...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوره‌ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x