logo
همسر داری به سبک امام علی (ع)

فهرست مطالب

همسر داری به سبک امام علی (ع)

همسر داری به سبک امام علی (ع)

الگو برداری از یک سبک زندگی صحیح و درست می‌تواند باعث شود تا زندگی ما هم شبیه آنها شود. همسرداری یک هنری است که هر مردی نمی‌تواند به خوبی از پس انجام آن بر بیاید. یکی از بهترین و بی نظیرترین مردهای عالم، آقا امیرالمومنین(ع) هستند که نحوه رفتارشان با همسرشان می‌تواند نقشه راهی برای ما باشد تا زندگی زیبایی برای خود و همسرمان بسازیم.
مرد وظیفه دارد تا کارهای بیرون از خانه را انجام بدهد و معاش زندگی را تامین کند و زن هم باید کانون از کانون گرم زندگی نگهداری کند.
همسر داری به سبک امام علی (ع)

مقدمه

امروزه تمام زندگی ها مرفه شده اند اما هیچکدام آرامش بخش نیستند. زن و شوهر ها بهترین لباس ها را می پوشند اما بهترین رفتارها را از خود نشان نمی‌دهند. در بین دیگران بهترین رفتار را نشان می‌دهند اما به شوهر یا همسر خودشان که می‌رسند، برج زهر مار می‌شوند. در واقع باید بگوییم که زندگی مشترک مثل گذشته دیگر باعث آرامش انسان نیست.
اگر آرامش در زندگی انسان نباشد، بهترین امکانات هم نمی‌تواند او را در زندگی راضی نگه دارد. نگاه ها به زندگی مشترک کاملا عوض شده است و برای این مرکز و کانون آرامش یک وظایفی تعین شده بود که الان کاملا نادیده گرفته شده است و همین نگاه های غلط باعث شده است تا زندگی افراد لذت‌بخش نباشند.
اگر از زندگی کسالت بار خود خسته شده اید و دوست دارید که سبک زندگی شما تغییر کند و آرامش در زندگی شما حاکم باشد، باید دنبال یک الگوی کامل و جامع باشید، زیرا پیروی کردن از الگو باعث خواهد شد تا زندگی شما شبیه آنها بشود. بهترین الگویی که می‌توانیم از آنها بهره مند شویم، اهل بیت (علیهم السلام) هستند. در این نوشتار می‌خواهیم به نحوه همسرداری امیرالمومنین علی (علیه‌السلام) در زندگی ایشان بپردازیم.

توجه؛ آقایان بدانند که احترام گذاشتن به همسر مساوی با یک زندگی شیرین و بدون دردسر است. اگر همسر شما مورد احترام شما و سایرین واقع شود، این احترام را به فرزندانتان و خود شما نیز انتقال می‌دهد. اما اگر بی توجهی شود و شخصیت او مورد احترام قرار نگیرد، زندگی را برای شما سخت و سخت تر خواهد کرد. پس برای آرامش خودتان و فرزندان خود سعی کنید فضای احترام را در زندگی خود حاکم سازید.
همسر داری به سبک امام علی (ع)

همسرداری به سبک امام علی (علیه‌السلام)

1. کمک به همسر در کارهای خانه
برخی از کارهای بسیار ساده هستند که می‌توانند تاثیرات بسیار فوق‌العاده ای در زندگی مشترک شما داشته باشند. یکی از آن کارهای ساده، کمک کردن به همسرتان در کارهای خانه می باشد. کمک کردن به این معنا نیست که شما تمام کارهای خانه را انجام دهید، چون مجموعه ی این کار ها هنر زنان می باشد، شما در کنار آنها باشید. همین بودن در کنار آنها باعث آرامش همسرتان می‌شود. از حرف های مردم نترسید و سعی کنید تا رفتار مهربانانه خود را تقدیم به همسرتان کنید.

روزی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) وارد خانه فاطمه (سلام الله علیها) شد و دید که علی (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) با یکدیگر عدس پاک می‌کنند. پیامبر فرمود: هیچ مردی زنش را در کارخانه کمک نمی‌کند مگر آنکه خداوند به تعداد موهای بدن او عبادت یک سال، که روزها روزه گرفته و شب‌ها، شب‌زنده‌داری کرده باشد ثواب به شوهرش می‌دهد.» [1]

2. تقسیم کردن کارهای زندگی
سعی کنید تا زندگی خودتان را به خوبی مدیریت کنید، وقتی زندگی مدیریت شده باشد و کارها میان یکدیگر تقسیم شده باشد، هر کسی به وظایف خودش می‌رسد و سعی می‌کند تا بهترین ها را به همسرش تقدیم کند. مرد وظیفه دارد تا کارهای بیرون از خانه را انجام دهد و معاش زندگی را تامین کند و زن هم باید کانون زندگی را گرم و صمیمی نگه داشته باشد. «حضرت علی(علیه السلام) با حضرت زهرا(سلام الله علیها) در فکر تقسیم کار بود که رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) چنین رهنمود داد: «کارهای داخل منزل با فاطمه(سلام الله علیها) و کارهای بیرون منزل بر عهده ی علی(علیه السلام) باشد.»[2]
همسر داری به سبک امام علی (ع)
3. مدارا کردن با همسر
مرد باید در زندگی خود صبور باشد تا نتیجه آن را در آرامش در خانه اش پیدا کند. اگر شما مدارا نکنید و در برابر ناملایمتی های همسرتان از خود صبوری نشان دهید، باید روزهای سختی را پشت سر بگذارید؛ اما اگر صبر کنید شاید فقط مجبور باشید ساعت های سختی را تحمل کنید که به زودی تمام خواهند شد.
صبر کردن و مدارا کردن عاملی است تا در زندگی تان قوی تر شوید و به مرور زمان، رفتارهایی را که باعث ناراحتی شما می‌شود، هیچ تاثیری در زندگی شما و خود شما نخواهد گذاشت. زندگی بدون مدارا همانند میدان جنگ خواهد بود. «علی(علیه‌السلام )فرمودند: «در هر حال با همسرت مدارا کن و با او به شیوه ای نیکو رفتار نما تا زندگی باصفا و آرامی داشته باشی!»[3]

توجه: مدارا، بیشترین تأثیر را در اصلاح یا کاستن ناسازگاری میان همسران دارد. اساساً بدون رفاقت و مدارا نمی‌توان از زندگی بهره کافی برد و زندگی بدون مدارا کردن، یک زندگی بدون روح و معنا می باشد. هر کسی که به دنبال آرامش و لذت بردن از زندگی است باید مدارا کردن را حاکم زندگی خود نماید.
همسر داری به سبک امام علی (ع)

4. باعث خشم همسر نشوید 
رفتارهای خودتان را کنترل کرده و مدیریت شده رفتار کنید تا به مشکل برخورد نکنید. اگر هر حرفی را به زبان بیاورید و هیچ کنترلی بر روی آن نداشته باشید، باعث خشم و ناراحتی همسرتان می شوید، اما اگر زبان خودتان را کنترل کنید، روزهای خوشی به سراغ شما خواهد آمد. شما ازدواج کردید تا باعث آرامش یکدیگر شوید، اگر سختی و مشکلی بوجود آمده است، سعی کنید صبر داشته باشید و آبی بر روی آتش باشید نه  نفتی بر روی آتش.

«امام علی(علیه‌السلام ) درباره چگونگی برخورد با همسرش می فرماید: به خدا سوگند! هرگز کاری نکرده ام که فاطمه، خشمگین شود و او را به هیچ کاری مجبور نکرده ام، او نیز هرگز مرا خشمگین نکرد و برخلاف میل باطنی من، قدمی برنداشت.» [4]

منابع :
[1] جامع السعادات، ج ۲، ص ۱۴۰
[2] مستدرک الوسائل، جلد ۱۳، صفحه ۴۸
[3] من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، مؤسسه الاعلمی، بیروت، بی تا، ج 3، ص 556.
[4] کشف الغمة، علی بن عیسی اربلی، مکتبة بنی هاشم تبریز، 1381 ق، ج 1، ص 362

همسر داری به سبک امام علی (ع)

اشتراک گذاری این مقاله در ...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوره‌ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x