اختلافات مذهبی در ازدواج

فهرست مطالب

اختلافات مذهبی در ازدواج

اختلافات مذهبی در ازدواج

همواره از گذشته تا کنون مذهب و دین انسان ها شیوه و طریقه زندگی آن ها را مشخص می سازد. به گفته شخص بزرگی، هیچ انسانی نمی تواند بدون پایبندی به دین و آیین زندگی خود را بگذراند! چرا که سبک زندگی هر انسانی را دین او مشخص می کند. حال در امر مهمی همچون ازدواج، نزدیکی و تشابه ادیان طرفین بسیار حائز اهمیت می باشد.

همانگونه که پیش تر گفتیم دین هر انسانی، التزامات و سبک زندگی او را مشخص می کند و اگر سبک زندگی دو طرف متفاوت باشد، قطعا مشکلات فراوانی به وجود خواهد آمد. اختلافات مذهبی در ازدواج، از همان ابتدای وصلت خودش را نشان خواهد داد؛ به گونه ای که پس از مدت کوتاهی زندگی طرفین به طلاق فکر خواهند کرد. در این مقاله به بررسی جایگاه اختلافات مذهبی در ازدواج پرداخته شده است.

اختلافات مذهبی در ازدواج

اختلاف مذهبی در ازدواج به چه معناست؟

اختلافات مذهبی در ازدواج، دارای ابعاد متنوع و متفاوتی است. این دسته از اختلافات در همه مراحل  زندگی خودش را نشان خواهد داد. عده ی بسیار زیادی از افراد فکر می کنند که اختلافات مذهبی در ازدواج مربوط به مناسک و احکام دینی حاشیه ای می شود. به همین خاطر اهمیت چندانی به این تفاوت ها نمی دهند و این اختلافات را به هیچ عنوان جدی نمی گیرند. قسمت بد ماجرا اینجاست که پس از شروع زندگی با یکدیگر متوجه می شوند که چه خطای بزرگی را در همان ابتدا مرتکب شده اند.

همانگونه که پیشتر گفتیم، دین و مذهب هر کس سبک زندگی او را تعیین می کند. حال در نظر بگیرید که دو نفر به طور کلی در متد زندگی مشترک، 180 درجه با یکدیگر متفاوتند! این زوج ها در کوچکترین مباحثی به مشکل می خورند. به عنوان مثال در زمینه اجتماعی، ممکن است یک مردی که به صورت افراطی مذهبی است، تمایل چندانی به حضور همسرش در اجتماعات نداشته باشد؛ از طرفی دیگر همسر او فرد اجتماعی بوده و همیشه به دنبال حضور و خودنمایی در جمع باشد.اینجاست که اختلاف مذهبی در ازدواج خود را نشان خواهد داد.

در زمینه امور تربیتی، یک شخص مذهبی همواره به دنبال این است که فرزند خود را به سمت مناسک دینی همچون نماز خواندن و روزه گرفتن سوق دهد، در مقابل اگر همسر او اعتقادی به دین و مذهب اسلام نداشته باشد هم بر سر تربیت فرزندان  با یکدیگر به مشاجره و دعوا خواهند پرداخت و هم اینکه فرزندانشان دچار دوگانگی شخصیتی و هویتی خواهند شد.در مجموع به تفاوت باورها و نگرش های اعتقادی زوجین در امر ازدواج، اختلافات مذهبی در ازدواج می گویند.

اختلافات مذهبی در ازدواج

آسیب های اختلاف مذهبی در ازدواج چیست؟

همانطور که ذکر شد اختلافات مذهبی در ازدواج آسیب های بسیار زیادی را به زوجین و فرزندان آن ها وارد می کند که در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

اختلافات در اعتقادات طبیعی

در نظر بگیرید که اگر مرد مسیحی با زن مسلمانی ازدواج کند و این دو نفر بخواهند در مراسم شادی حضور پیدا کنند. مرد با توجه به دینی که دارد مجاز به استفاده از مشروبات الکلی است و او تمایل خواهد داشت که مراسمات جشن های خود را اینگونه سپری کند، در صورتیکه هیچ محدودیتی هم برایش وجود ندارد!

اما همسر وی که به صورتی قطعا نوشیدن مشروب برای وی حرام است از این عمل مرد به ستوه آمده و نمی تواند که مسئله را هضم کند؛ در نتیجه اختلافات زناشویی و درگیری پیش خواهد آمد.

اختلافات در آداب و رسوم

در میان ادیان،  بسیار زیاد وجود دارد. آیین هایی که در مورد موضوع تماس زن و مرد نامحرم، اشکالاتی را وارد نمی دانند. در مقابل آیینی همچون دین اسلام هرگونه تماس فیزیکی میان نامحرمان را منع و حرام پنداشته است. حال اگر زوجی از این دو آیین با یکدیگر ازدواج کنند، در اجتماعات و مواجهه با جنس مخالف، مشکلاتی بینشان به وجود خواهد آمد.

اختلافات مذهبی در ازدواج

اختلافات در پوشش

از مهمترین موارد اختلافات مذهبی در ازدواج می توان به مسئله ی پوشش و حجاب اشاره نمود. دین اسلام، جزو ادیانی می باشد که اهمیت بسیار ویژه ای را به حد و حدود پوشش زنان قائل شده است. در صورتی که دیگر ادیان اصلا حساسیت چندانی به این موضوع ندارند. در این صورت اختلافات مذهبی میان زوجین باعث خواهد شد که برای بیرون رفتن از منزل دچار چالش های عمده ای شوند که منجر به سردی رابطه و در نهایت طلاق خواهد شد.

اختلافات در تربیت فرزند

از خطرناک ترین و بدترین  پیامد اختلافات مذهبی در ازدواج، موضوع تربیت فرزندان می باشد. این دسته از اختلافات مذهبی سبب خواهد شد که کودک در تمامی ابعاد شخصیت خود با ابهاماتی روبرو شود و دچار دوگانگی هویتی گردد. هنگامی که در کوچکترین آموزه ی تربیتی، دستورهای متفاوتی را از پدر و مادر خود دریافت کند، قطعا کودک دچار سردرگمی خواهد شد.

راه های کنار آمدن با اختلافات مذهبی در ازدواج

بنابراین در صورتی که تصمیم به ازدواج با فردی دارید که اختلافات مذهبی فراوانی با شما دارد باید نسبت به آسیب های آن آگاه بوده و برای جلوگیری از این آسیب ها اقدامات زیر را انجام بدهید:

1-پذیرش اعتقاد همسر و احترام به آن…

هیچگاه نباید فراموش کنید که مذهب و دین همسرتان، بخشی از زندگی او بوده و برای او به نوعی خط قرمز محسوب می شود. بایستی توجه داشته باشید که در تمامی ابعاد اعتقادی، به باورهای همسر خودتان احترام بگذارید و ارزش و اهمیت قائل باشید.

البته احترام گذاشتن به معنای پذیرش عقیده نخواهد بود.هنگامی که به مذهب همسر خود احترام می گذارید، او کمتر نسبت به تفاوت های مذهبی  شما عکس العمل نشان خواهد داد و هیچگاه گارد نخواهد گرفت.

2-شباهت ها را در دستور کار خود قرار دهید…

اگر با همسر خود اختلافات مذهبی داشته باشید، توجه بیش از حد و حساس شدن روی تفاوت ها و اختلافات باعث می شود تا آتش درگیری ها بر افروخته شود. به همین منظور بایستی اشتراکات اعتقادی خود با همسرتان را شناسایی کرده و بیشتر نسبت به این شباهت ها اهمیت بدهید. توجه اشتراکات اعتقادی سبب خواهند شد تا به همسر خود بیشتر نزدیک شوید و درک متقابلی میان شما صورت می گیرد.

اختلافات مذهبی در ازدواج

3- اصلا به دنبال به کرسی نشاندن حرف خود نباشید…

بسیاری از افراد هستند که در هنگام مواجهه با اختلافات مذهبی، اقدام به مبارزه می کنند. این دسته از افراد اعتقاد دارند که با مقابله و تخریب، طرف مقابلشان تسلیم شده و در نهایت اعتقاد او بر زندگی حاکم خواهد شد. در صورتیکه این تفکر کاملا اشتباه است و اختلافات افزایش خواهند یافت.

همواره بایستی تلاش کنید تا با مکالمات متعدد در مورد اختلافات خود مصالحه نمایید. مخصوصا در مورد تربیت فرزند خود بایستی به نقطه ی اشتراکی برسید تا فرزندانتان درگیر آسیب های ناشی از اختلافات مذهبی در ازدواج شما نشوند. مصالحه و اتفاق نظر در موردی مشترک می تواند بسیاری از مشکلات شما را حل کرده و شما را از تصمیم شومی به نام طلاق دور نگه دارد.

اختلافات مذهبی در ازدواج، از جمله اختلافاتی است که کمتر در تصمیمات جوانان جدی گرفته می شود. به همین خاطر زمانی که وارد رابطه با یکدیگر می شوند، متوجه خواهند شد که با چه چالش های دشواری روبرو هستند. در همین راستا نیاز به تحقیقات قبل از ازدواج و مراجعه به مشاوره نیز حس می شود.

اختلافات مذهبی در ازدواج

اشتراک گذاری این مقاله در ...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوره‌ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x