logo
ازدواج آسان؛ زمینه‌ساز سبک زندگی اسلامی

فهرست مطالب

ازدواج آسان؛ زمینه‌ساز سبک زندگی اسلامی

ازدواج آسان؛ زمینه‌ساز سبک زندگی اسلامی

زندگی مشترک جذاب، زیبا اما متأسفانه کوتاه حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) بر اساس اصول و مبانیای بنا نهاده شده است، که امروز در دوره مدرنیته و جلوه حداکثری دنیا نیز میتواند همچنان الگو باشد و این الگو بخوبی نیز جواب میدهد و در محیطی امن و آرام، انسان راستینی را  پرورش میدهد.

پس اگر آقاپسرها و دخترخانمهای جوان قصد داشتند زندگی مشترک تشکیل بدهند باید به همین موارد و اصول و الگوهایی که اشاره شد توجه کنند و آنها را در زندگی خود به کار گیرند که این اصول، ضامن خوشبختی دنیوی و اخروی آنها می باشد.

اما اگر جوانان ما از این اصول فاصله بگیرند و زندگی مشترکشان را بر پایه تکاثر، تفاخر، تبرّج، تجملگرایی و اشرافیگری بناگذاری کنند، زندگی آنها آرامش و خوشبختی دائمی را به خودش نخواهد دید و دیر یا زود دچار مشکلاتی خواهند شد؛ چراکه این ظواهر، اصل اولیه برای نزدیک کردن دلها به یکدیگر نیستند.

ازدواج آسان و موفق در دین اسلام، مبتنی بر چه اصولی است؟

از دیگاه دین مبین اسلام گام اول در امر ازدواج انتخاب صحیح همسر می باشد، زوجین دراین مورد باید با چشم باز، تامل، تعقل و کاستن از احساساتی که موجب ندیدن و نشنیدن برخی مسائل می شود اقدام کنند، حضرت علی( ع) فرمودند: «حب الشئ یعمی ویصم» (محبت تو به چیزی (ترا) کور وکر می کند)، فلذا اگراحساسات و عشق بر عقل غالب شوند، جوانان آن طور که باید و شاید معایب و نقائص یکدیگر را نخواهند دید.

بنابراین؛ اختلاف خود نمائی می کند و تحمل هزینه های فراوان در جامعه با کلمه عشق زیاد شنیده می شود، ولی در قرآن کریم و احادیث عقل، حب و معرفت در کنار یکدیگر آورده شده اند و تاکید زیادی هم بر آنها شده است، ولی در کتب لغت ازعشق بر خلاف عقل و مودت مذمت می شود، چون عقل عمق دارد ولی عشق، سطحی و بسیار زود گذراست.

مردی به امام حسن (ع) عرضه کرد: دخترانم به سن ازدواج رسیده اند، هرخواستگاری آمد قبول کنم؟ امام فرمود: اگر دو ویژه گی اخلاق و تقوا را داشتند قبول کنید، چون تقوی رکن رکین در امرازدواج است  و این دو ویژگی را می توان قبل از ازدواج از طریق گوناگون وبه طور اجمال تشخیص داد ولی متاسفانه در جامعه امروز این معیارها بسیار زیاد تغییر کرده است.

ازدواج آسان؛ زمینه‌ساز سبک زندگی اسلامی

نگاه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) در امر ازدواج بر چه محورهایی استوار بود؟ و چگونه باید این نگاه در جوانان تقویت شود؟

باید با الگو قرار دادن زندگی اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، موانع ازدواج را برای جوانان از میان برداشت و به سمت و سوی زندگی با سبک اسلامی حرکت کرد. پیامبر اکرم (ص) بعداز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) پرسیدند: علی جان از دخترم راضی هستی؟ علی (ع) فرمودند: ( نعم العون علی طاعه الله عزوجل ) بله او یار و یاور خوبی است، لذا نگاه قرآن و اهل بیت علیهم السلام درمورد ازدواج نگاه تعاون و مواسات است، در عین اینکه امور زندگی را از روز اول تقسم کردند با هدایت پیامبر اکرم (ص)، هر دو متعهد به انجام آن شدند و در همه امور زندگی به یکدیگر کمک می کردند.

مشکل نسل امروز ما  شتاب زدگی و آمال و آرزوهای نادرست آنها می باشد که باعجله و شتاب می خواهند، بدون در نظر گرفتن قابلیت ها و استعدادهای خود یک شبه به همه خواسته هایشان دست پیدا کنند.  این در حالی است که امور عالم تدریجی است و جوانان باید به فکر آینده باشند و لذا باید بدانیم که نداشته ها، انسان را از داشته ها، غافل خواهد کرد، که این امر مساله بسیار  مهمی است و باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.

ازدواج آسان به سبک زندگی اسلامی شامل چه موادی است و چه تاثیری در تحکیم بنیان خانواده دارد؟

 ازدواج آسان زمینه‌ ساز سبک زندگی اسلامی است، یکی از راهکارهای آسان تر شدن امر ازدواج، تقسیم مخارج جهیزیه بین دو خانواده می باشد. در عراق و برخی شهرهای ایران همانند آبادان و اهواز بخشی از جهیزیه عروس توسط اقوام داماد و خانواده او متقبل می شود. در فقه ما نیز دیه عاقله بر بستگان پدری زن هست، اگر پرداخت دیه بر زنی واجب شود، اقوام و فامیل باید با کمک یکدیگر آن را بپردازند.

بسياري از افراد كه امروز جوانان حسرت زندگی آنها را می خورند  نمی دانند که آنها در آغاز زندگی به حداقل ها راضی شده اند که امروز دارای زندگی نسبتا مناسبی هستند، تمام افرادی که در طول تاریخ از آنها به عنوان قهرمان، مدال آور و الگو یاد می شود در صورتی که سرگذشت آنها مرور شود، خواهیم دید که با مشکلات طاقت فرسایی در طول زندگیشان روبرو بودند، ولی ما فقط  مدال، ثروت و شهرت این افراد را آرزو می کنیم و حاضر نیستیم کمترین مشکلی را در مسیر همسر داری و داشتن اولاد و زندگی خوب متحمل شویم.

ازدواج آسان؛ زمینه‌ساز سبک زندگی اسلامی

حضرت فاطمه (س) و همسرش حضرت علی (ع) حدود ۱۰ سال با یکدیگر زندگی کردند. اگر۱۰۰ سال هم طول می کشید، باز هم الگوی جامعی برای سایر افراد بودند، چون  این دو بزرگوار در ازدواج خود در انتخاب و کفویت آگاهانه گام برداشتند و با وجود سختی ها باز هم به راه خودشان ادامه دادند و در برابر مشکلات زندگی به هیچ وجه کوتاه نیامدند و بر آنها غالب شدند.

پیامبر( ص) فرمودند:« همسران نمونه کسانی هستند که ( تعين زوجها علي امر الدنيا والاخره ) که درهمه امور مادي و معنوي به یکدیگر ياري رسانند، حتي اگر در کلبه محقری باشند، چون هم نفس، هم فکر و همراه هم هستند.»

لذا باید بپذیریم که تفاهم زوج ها باعث دیده نشدن بسیاری ازسختی ها و مشکلات در زندگی مشترکشان می شود، اگر در قصری زندگی کنید ولی همراه و معین یکدیگرنباشید، از لذت زندگی محروم می شوید، در روایت آمده است، شخصی از امام علی( ع) شکوه کرد، وقتی حضرت متوجه شدند بدهی ایشان به خاطر ازدواج فرزندانش است به وی کمک کردند.

ازدواج آسان؛ زمینه‌ساز سبک زندگی اسلامی

برای نهادینه کردن فرهنگ ازدواج آسان معصومین (ع) چه اقداماتی لازم است؟

بنابراین راه درست این است که افراد متمول اقوام که از شرایط مالی خوبی  نسبت به دیگران برخوردار هستند به زوج های جوان در آغاز زندگی مشترکشان کمک کنند تا این شیوه حسنه تبدیل به یک فرهنگ مثبت در جامعه شود؛ لذا اگر این دستگیری و کمک به جوانان در جامعه تبدیل به فرهنگ شود و این سنت حسنه نبوی تسهیل شود، جوانان، دیگر از ازدواج  و تشکیل خانواده ترس و اهمه ای نخواهند داشت.لذا می‌طلبد خانواده‌ها توجه ویژه‌ای به سنت و فرهنگ دینی داشته باشند و این موضوع را الگوی خودشان قرار بدهند.

ازدواج موفق در دین اسلام مبتنی بر چه اصولی است؟

تاکیدات اولیای دین راهگشای ترویج ازدواج اسلامی و به هنگام است. اخلاق، بردباری، ایجاد تفاهم، توافق، تعاون  و ساده زیستی که در دین مبین اسلام برای تشکیل یک زندگی مشترک موفق بسیار تاکید شده است، کارها را اصلاح  و مشکلات زندگی را می کنند، بنابراین ما نباید منتظر دولت ها باشیم، بزرگترها باید جوانان  را در امر ازدواج  کمک کنند و از چشم و هم چشمی و تجملات بپرهیزند و بدانند که با این اقدام هم در عبادت بزرگی سهیم شده اند و هم از مشکلات بسیاری از جوانان درآغاز زندگی کمتر کرده اند.

ازدواج آسان؛ زمینه‌ساز سبک زندگی اسلامی

اشتراک گذاری این مقاله در ...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوره‌ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x