logo

فهرست مطالب

انسان با اراده خودش راه سعادت و شقاوت را انتخاب می‌کند

حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، در جلسه تفسیر صحیفه سجادیه که در مسجد ۷۲تن مجموعه سرچشمه برگزار شد، طی سخنانی گفت: خداوند با بنده‌اش مواجهه‌ای کریمانه دارد.

وی افزود: بر فرض مثال؛ اگر انسان به گناهی مبتلا شود حق خداوند است و هم در شان قدرت اوست که انسان را در جا عقوبت کند، اما امام سجاد(ع) می‌فرمایند: همان خدای جبار و قادر، رحیم و تواب نیز هست؛ از این رو خداوند به انسان گناهکار براساس رحمتش وقت می‌دهد تا از گناه خود توبه کند و به سوی حضرت حق بازگردد.

انسان با اراده خودش راه سعادت و شقاوت را انتخاب می‌کند

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه ذات خداوند اقتضا می‌کند که به انسان گناهکار فرصت دهد، ابراز کرد: این وقت دادن گاهی با زمان های طولانی همراه است تا انسان بتواند توبه کند؛ از طرفی خداوند انسان را دعوت کرده تا به سوی او بازگردد.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در ادامه بیان داشت: با وجود نفس اماره و وسوسه‌های شیطانی اگر خداوند می‌خواست هنگام انجام گناه انسان را مجازات کند دیگر کسی بر روی زمین باقی نمی‌ماند؛ بنابراین تاخیر در مجازات نشان از حکمت و لطف خداوند است.

وی با تاکید بر اینکه مهلت دادن برای توبه مطابق با قاعده حکمت و براساس قائده کرم است و این امر هرگز به ذات اقدس احدیت آسیب نمی‌رساند، اظهار داشت: گاهی اوقات این مهلت دادن‌ها جنبه لطف ندارد، برای مثال؛ کسانی که از نظر شخصیتی در قله شقاوت قرار دارند کسانی هستند که از دایره عفو و رحمت خداوند خارج شده و در دایره مجازات الهی وارد شده‌اند؛ بنابراین خداوند به آنان مهلت عقوبتی داده زیرا این افراد هرگز قصد بازگشت و توبه ندارند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری ادامه داد: همانگونه که انسان مومن برای عبادت خداوند وقت می‌گیرد تا اطاعت خداوند را به جای آورد بر خلافش اگر به انسان شقی هم وقت داده شود فقط می‌خواهد به ظلم و سرپیچی از فرمایشات حضرت حق تعالی بپردازد.

وی اضافه کرد: گاهی نیز خداوند به گناهکار مهلت می‌دهد تا بازگردد اما متاسفانه در مواجه با حلم خداوند دچار خودفریبی می‌شود و نمی‌تواند توبه کند در حالی که این حلم برای بازگشت او بود اما فرد گناهکار نمی‌تواند آن را درک کند و به گناه خود ادامه می‌دهد.

انسان با اراده خودش راه سعادت و شقاوت را انتخاب می‌کند

او با بیان اینکه در عالم دنیا انسان با اراده خودش راه سعادت و شقاوت را انتخاب می‌کند، گفت: کسانی که با منابع وحیانی و سخنان اولیای الهی هماهنگ نیستند در زمره اشقیا قرار می‌گیرند؛ مساله سعادت و شقاوت کاملا هماهنگ با خلقت و زندگی انسان است گاهی نیز سعادت و شقاوت انسان در انتخاب جمعی تعریف می‌شود اما باید به این مطلب توجه شود که سعادت و شقاوت انسان با اراده و انتخاب افراد رقم می‌خورد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری در ادامه تصریح کرد: الیته کسانی که زمینه سعادت برای آنان بیشتر فراهم است حجت خداوند برای آنان تمام و بار مسؤولیتشان بیشتر خواهد بود اما کسانی که زمینه شقاوت برای آنان بیشتر فراهم است زمینه مغفرت الهی بیشتر برای آن افراد مهیا می‌شود.

صوت کامل این جلسه را اینجا دانلود کنید.

اشتراک گذاری این مقاله در ...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوره‌ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x