رودربایستی، پیامدها و راهکارهای غلبه بر آن

فهرست مطالب

رودربایستی، پیامدها و راهکارهای غلبه بر آن

رودربایستی، پیامدها و راهکارهای غلبه بر آن

 

رودربایستی در مواقعی نمود برجسته می یابد و بزرگ میشود که فرد بر خلاف میل باطنی و قلبی خودش، تسلیم تمایلات و خواسته های دیگران می شود. لطمه وارد شدن به وجهه اجتماعی فرد، یکی از تبعات بارز و برجسته رودربایستی تلقی می شود. قاطعیت داشتن یا جرأت ورزی، یکی از راهکارهای مثمر ثمر و تاثیرگذار برای غلبه بر رودربایستی در مقابل دیگران تلقی می شود. در ادامه با ما در این نوشتار همراه باشید.
فراگیری مهارت های تعامل مؤثر و نحوه صحیح چگونگی برخورد با دیگران، از راه حل های تاثیر گذار برای مقابله با رودربایستی محسوب می شود.

مقدمه

برای بسیاری از ما پیش آمده که علی رغم میل باطنی خود و به سبب رودربایستی یا تعارف، ملزم به انجام کاری شده ایمکه اصلا
رودربایستی، پیامدها و راهکارهای غلبه بر آن

. قرار گرفتن در  شرایط رودربایستی و چنین موقعیت هایی در بلند مدت علاوه بر ایجاد احساسات ناخوشایند در وجود فرد، عزت نفس او را نیز تحت شعاع قرار می دهد. همچنین هزینه های روانی و مالی بسیاری را به فرد تحمیل می کند. در چنین شرایطی و به منظور رهایی از رودربایستی، می توان با یک «نه» گفتن به آشنا یا دوست، خود را از این تله نجات داد.

به طور کلی، هنگامی که فرد به علت حفظ احترام و حرمت دیگری از انجام رفتار یا گفتن حرفی خودداری می کند و امتناع می ورزد، معنا و مفهوم رودربایستی به نحو مطلوب تداعی می نماید. به عبارت دیگر، رودربایستی با نوعی فشار عاطفی همراه می باشد که نتیجه ای جز آزردگی و پژمردگی روح را در خود ندارد. این حالت در طول زمان کمی صمیمیت میان افراد و تعاملات اجتماعی را بشدت تحت شعاع خود قرار می دهد.

رعایت و حرمت کردن حال دیگران، در فرهنگ ایرانی ها از عقبه طولانی و قدمت بالایی برخوردار می باشد. در برخی مواقع این حس همنوع دوستی تا جایی پیش می رود که فرد، دیگران را به خود ترجیح داده و تحت هیچ شرایطی توان نه گفتن به خواسته های شخص و رد کردن آن را ندارد. ناگفته نماند که رودربایستی در عرصه های گوناگون اجتماعی، روابط خانوادگی و فردی افراد نمود بارز پیدا می کند.

معنا و مفهوم دقیق رودربایستی

رودربایستی در مواقعی خودش را نشان می دهد  که فرد بر خلاف میل باطنی و قلبی خودش، تسلیم خواهش ها و خواسته های دیگران می شود. در این شرایط و به منظور اینکه دیگران در مورد شخص فکر بد به خودشان راه ندهند و او را در زمره افراد خوب و با مرام تلقی کنند، شخص عهده دار انجام کارهایی می شود که اصولاً از توانش خارج می باشد. حتی در صورت انجام دادن خواسته های دیگران، مشقت و زحمت زیادی برای فرد ایجاد می کند.

یکی از مصادیق رودربایستی، شرکت در یک مهمانی و خوردن غذایی است که دوست نداریم، می باشد. در این حالت، علی رغم جور نبودن غذا با ذائقه فرد، او ناچار به دروغگویی شده و لب به تعریف و تمجید از غذا باز می کند. به طور کلی، فراگیر و همه گیرشدن تعارف های بی پایه و اساس در روابط روزمره افراد که در بسیاری مواقع خودشان نیز به آن اعتقاد ندارند، سبب ایجاد شدن روحیه دورویی و نفاق  دز میان افراد شده است.

در رودربایستی شخص به هر قیمتی شده درصدد اجابت درخواست طرف مقابل بر می آید. چراکه در غیر این صورت شرط ادب دوستی و خویشاوندی را زیر پایش گذاشته است. بدون اغراق، ادامه این روابط در دراز مدت علاوه بر ایجاد نوعی فشار عاطفی، تعاملات میان افراد را نیز خدشه دار خواهد کرد.

رودربایستی، پیامدها و راهکارهای غلبه بر آن

تبعات و پیامدهای منفی رودربایستی

لطمه وارد شدن به وجهه اجتماعی فرد، یکی از تبعات بارز و برجسته رودربایستی تلقی می شود. از آنجایی که در این زمینه فرد با تعارف های پی در پی درصدد جلوه دادن خوش برخوردی و مهربانی خود می باشد، به تدریج به عنوان فردی ریاکار شناخته خواهد شد. در نتیجه این امر، فرد از شخصیت منفعلی برخوردار گشته که توان هرگونه انتقاد کردن را در وجود خود نمی بیند. بر همین اساس، از سوی دیگران مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

در اثر رودربایستی، فرد از ابراز احساسات خود اجتناب و دوری می نماید. در این شرایط، فرد مهارت های تصمیم گیری و حل مسئله را از دست رفته می بیند. با گذشت زمان و به علت تداوم یافتن میزان رودربایستی فرد با مشکلاتی نظیر رنجیدگی، ناامیدی، عاصی شدن از دست دیگران، احساس درماندگی و افسردگی مواجه می شود. مضاف بر این، عدم کنترل و مدیریت خشم، عدم توانایی در دستیابی به اهداف، انفجار خشم و ناکامی، از دیگر پیامدهای ناخوشایند این پدیده به شمار می رود.

رودربایستی، پیامدها و راهکارهای غلبه بر آن

راهکارهای تاثیرگذار برای غلبه بر تعارف و رودربایستی

قاطعیت داشتن یا جرأت ورزی، یکی از راهکارهای مثمر ثمر و تاثیرگذار برای غلبه بر رودربایستی تلقی می شوند. بر این اساس، قاطعیت داشتن سبب میشود که فرد در موقعیت های مختلف سر تعظیم در برابر خواسته های دیگران فرود نیاورد. در این زمینه صادقانه حرف زدن و عوض نکردن نظر خود با اصرار و خواهش دیگران نیز تاثیر گذار و مؤثر می باشد.

پرورش قدرت نه گفتن، از دیگر راهکارهای مثمر ثمر در مقوله رودربایستی به شمار می آید. بر این اساس و در هنگام قرار گرفتن در موقعیت های بر خلاف میل خود، نه گفتن را با قاطعیت به طرف مقابل اعلام نمایید.  ناگفته نماند که عدم گفتن حقیقت، فرار کردن و طفره رفتن، فرار رو به جلو محسوب شده و هیچ گونه نتایج مطلوب و درخور توجهی را به همراه نخواهد داشت.

فراگیری مهارت های تعامل مؤثر و نحوه صحیح طرز برخورد با دیگران، از دیگر راه حل های تاثیر گذار برای مقابله با رودربایستی محسوب می شوند. افزایش خودباوری، تقویت و ارتقای اعتماد به نفس، نداشتن هراس و ترس از قضاوت دیگران و نترسیدن از طرد شدن و تایید نشدن، از دیگر راهکارهای مفید و قابل توجه در این زمینه قلمداد می گردد.

رودربایستی، پیامدها و راهکارهای غلبه بر آن

اشتراک گذاری این مقاله در ...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوره‌ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x