logo
سردی روابط عاطفی در دوران نامزدی و راهکارها

فهرست مطالب

سردی روابط عاطفی در دوران نامزدی و راهکارها

سردی روابط عاطفی در دوران نامزدی و راهکارها

 

افراد در دوران ابتدایی عقدشان معمولا روابطی کاملاً عاطفی و عاشقانه ای با یکدیگر دارند. وابستگی زیاد عاطفی،‌ باعث دیدارها و ملاقات های پی در پی دختران و پسران و ابراز محبت های آنها به یکدیگر می شود. اما هر چه قدر که این دوران طولانی تر می شود باعث سرد شدن روابط عاطفی خواهد شد. این امر در صورت تعادل کاملاً طبیعی است اما اگر بیش از حد شود یعنی طرفین کاملاً نسبت به هم سرد و بی علاقه شوند، غیرطبیعی و خطرناک می باشد. با ما در ادامه همراه باشید.
یکی از علل سرد شدن روابط عاطفی آن است که افراد به چگونگی کنار آمدن با احساسات شان در طول رابطه اصلا اشراف ندارند.

مقدمه

هر رابطه‌ای صعود و فرود یا به عبارت دیگر، روزهای شیرین و تلخ فراوانی  دارد. ولیکن، «سرد شدن روابط عاطفی» یکی از معضلات بسیار مهم در دوران پیش از ازدواج بوده است که عده زیادی از افراد به آن دچار می‌شوند. در این میان، گرم کردن روابط عاطفی آن هم پس از مدت طولانی رابطه داشتن با نامزد یکی از دشوارترین راه های ممکن می باشد که غالباً با ترس از دست رفتن طرف مقابل و رابطه همراه است.

طولانی شدن دوران عقد در کنار همه خطراتی که دارد. شما فکر می کنید نسبت به یکدیگر سرد شده اید و همین عامل قهر و آشتی های پی در پی و مداوم می شود. مشاوران ازدواج می گویند بهترین طول مدت دوران عقد شش ماه تا یک سال است. فلسفه دوران عقد آشنایی بیشتر زوجین با یکدیگر و رسیدن به این قطعیت است که: «ما می خواهیم با هم زندگی کنیم یا خیر.»

دوران عقد به دلیل یک جا زندگی نکردن زوجین، نداشتن حریم خصوصی  و رفت و آمدهای همیشگی و مستمر، دورانی پر از فشار روانی و تنش برای زوجین می باشد. هرچه این دوره طولانی تر شود فشارهای خانواده ها و امکان ایجاد اختلاف و بحث و مشاجره بین زوجین بیشتر می شود. ممکن است در این دوره، خانواده شما یا همسرتان کم کم خسته شوند و این خستگی را در قالب تغییر رفتارهایی از خود نشان دهند که طبیعتا این فشارها از سوی شما یا همسرتان به دیگری منتقل شده و سبب کوک شدن ساز یک بحث و مشاجره خواهد شد.

زن و مرد بعد از مدتی به الگوی ارتباطی قبلی خود، چه مناسب باشد و چه نامناسب، عادت می کنند. سرد شدن روابط عاطفی در دوران نامزدی گاهی به دلیل طولانی شدن این دوران اتفاق می افتد، گاهی به خاطر تفاوت های شخصیتی و خانوادگی عمیق و گاهی به دلیل دلخوری هایی که در این دوره بین زوجین  به وجود می آید و حل نشده باقی می ماند پیش می آید.
سردی روابط عاطفی در دوران نامزدی و راهکارها

تست سرد شدن روابط عاطفی در دوران نامزدی

در حالی که نامزدان در دوران نامزدی به دلیل استرس و اضطراب بر این تصورند که از یکدیگر سرد شده اند، ضروری است که به سوالات زیر توجه نمائید و پاسخ تان را بسنجید.
کدام یک از گزینه ها بهترین تشریح از نگرانی شماست؟
– برنامه ریزی برای مراسم عروسی و نحوه پذیرایی
– واگذاری زندگی به عنوان فرد مجرد
– واگذاری زندگی به عنوان فرد مجرد و اضطراب ناشی از برنامه ریزی برای مراسم عروسی و نحوه پذیرایی
– ادامه ارتباط با نامزد

روانشناسان و مشاوران بر این باورند که در صورت پاسخ دادن به گزینه اول تا سوم، سرد شدن روابط عاطفی در دوران نامزدی به سراغ تان نیامده است و به احتمال زیاد دچار احساس وحشت زدگی شده اید. در صورت پاسخ دادن به گزینه آخر، بهتر است همین حالا مراسم عروسی تان را آزادانه و بدون احساس ترس، خجالت، گناه و یا فکر به هدر رفت هزینه‌ها به هم بزنید!
سردی روابط عاطفی در دوران نامزدی و راهکارها

نشانه های سرد شدن روابط عاطفی

در این قسمت نشانه هایی از سرد شدن روابط را برای تان می گوییم که می توانند هشداری جدی برای شما باشند. هشداری که باید جدی بگیرید و هر چه سریعتر در پی پیدا کردن  علل مشکل و رفع آن باشید.
– ایرادگیر شده است
– مقایسه می‌کند
– سر حرفش نمی‌ماند
– برای ‌تان وقت ندارد
– پشت تلفن سکوت می‌کند
– قرار دو نفره نمی‌گذارید
– می ‌خواهد تنهایش بگذارید
– به دیگران معرفی‌تان نمی‌کند
– رد پای عشق قدیمی‌اش پیدا شده

اگر دختر و پسر به موقع متوجه سرد شدن روابط عاطفی میان خود شوند و فکری برای روند پیشرفت سردی روابط شان نکنند، یقیناً با هجوم افکاری چون از بین رفتن علاقه،‌ از چشم افتادن و … به ذهن شان از تشکیل زندگی مشترک آینده بی رغبت یا منصرف می شوند و روز به روز بر دوری و فاصله شان افزوده خواهد شد.
سردی روابط عاطفی در دوران نامزدی و راهکارها

راه های کلیدی گرم کردن روابط عاطفی در دوران نامزدی

نخستین سوال مطرح شده پس از اطمینان در خصوص سرد شدن روابط عاطفی در دوران نامزدی این است که: آیا می خواهم که رابطه ام را حفظ کنم یا خیر؟ و یا آنکه می خواهم رابطه را ترک کنم یا خیر؟ اگر پاسخ شما به سوالات بالا مثبت است، هنوز امیدی میان شما  هست! با ما همراه باشید تا برخی راه حل های مهم در خصوص گرم کردن روابط عاطفی در دوران نامزدی را با یکدیگر بررسی کنیم.
نگرانی های تان را به اشتراک بگذارید
آیا این تصور را دارید که رابطه تان سرد شده است؟ بنابراین، به کنکاش باعث و بانی سرد شدن روابط عاطفی بپردازید. ممکن است برخی عوامل اعم از عوارض جانبی مصرف دارو، استرس و مسائل مادی در سرد شدن رابطه تان نقش داشته باشند. اگر فکر می کنید چنین عواملی بر روابط شما دخیل هستند، وقت آن است که درباره نگرانی هایتان با نامزدتان صحبت کنید. ارتباطات مداوم، گام بزرگی در جهت بیرون کشیدن رابطه از منجلاب می باشد.
از روتین دل بکنید
گرفتاری در روال روزمره زندگی می تواند هر مرحله‌ای از رابطه را دچار کرختی حاصل از رکود کند. بنابراین، سرد شدن روابط عاطفی شما ممکن است به علت روتین کسل کننده زندگی تان باشد. یکی از راه های بازگرداندن شور و اشتیاق و خروج از دایره روتین زندگی آن است که بیرون بروید، به اکتشاف بپردازید و هر دو تجارب تازه ای را کسب کنید. به مکان های جالب توجه بروید و نامزدتان را غافلگیر کنید. ممکن است راه طولانی ای به منزله اکتساب تجارب جدید بپیمایید، اما، به نتیجه‌ نهایی اش می‌ارزد!
مکانیزم های دفاعی را رها کنید
یکی از علل سرد شدن روابط عاطفی آن است که افراد به چگونگی کنار آمدن با احساسات شان در طول رابطه  اصلا اشراف ندارند. به همین علت، در مواقع نیاز به ارتباط بیشتر تمایل داریم با احساس آسیب پذیری از عضوق ورزی ممانعت و عقب نشینی کنیم. این موضوع بر مفهوم نحوه عملکرد مکانیزم های دفاعی دلالت می کند. به عبارت دیگر، مکانیزم های دفاعی ما را به فکر و یا رفتار کردن بنا بر روش هایی وادار می کنند تا از خودمان به شیوه بهتری دفاع و یا محافظت کنیم.

بهترین راه گرم کردن روابط عاطفی سرد آن است که مکانیزم های دفاعی تان را به خوبی  بشناسید. آیا مکانیزم دفاعی تان انکار، برنامه ریزی، توجیه، پرخاشگری منفعل و یا شوخ طبعی است؟ به محض متوجه شدن عملکرد مکانیزم دفاعی از میزان کارکردشان کم کنید و ضمن خودشناسی، طرف مقابل تان را نیز بشناسید.

موج صمیمیت را به جریان بیاندازید
عقل سلیم می گوید کاهش صمیمیت فیزیکی در روابط عاطفی یکباره اتفاق نمیافتد و این موضوع قطعاً به دنبال دلایل مهم قدیمی ای رخ داده است. با این حال، احیای مجدد صمیمیت از ملزومات رابطه سالم و گرم به شمار می‌رود. نبود صمیمیت و محبت جسمانی و روانی در رابطه مایوس کننده بوده و پایداری آن در درازمدت ناسالم است. بنابراین، اگر شما به مشکلات ناشی از سرد شدن روابط عاطفی در دوران نامزدی دچار شده اید، دیوار مابین تان را کنار بزنید و به طرف مقابل تان اجازه ورود بدهید. به خاطر داشته باشید که احیای مجدد صمیمیت روند تدریجی دارد و غالباً در راستای احیای اعتماد متقابل میسر می‌شود.
از هم فاصله بگیرید!
اگر سرد شدن روابط عاطفی برای تان اتفاق افتاده، وقت آن است که فاصله بگیرید! فاصله گرفتن در این مواقع شانس دلتنگی دوباره را به شما و نامزدتان خواهد داد. فاصله دادن، هرگز به معنای از هم گسیختگی شما، نامزد و یا رابطه تان نیست. وقفه دادن، به شما وقت بیشتری خواهد داد تا بر روی خودتان تمرکز کنید و دریابید که هر دوی شما کجای رابطه تان ایستاده‌اید.

فاصله گرفتن، بیشتر اوقات درباره روابط نامتعادل جواب می دهد. با این حال، اگر بر این باورید که احساسات شما قوی تر است و قادر به فاصله گرفتن نیستید، ممکن است به چسبندگی عاطفی مبتلا باشید. به خاطر داشته باشید که بهترین رابطه، رابطه‌ منسجم دوطرفه بوده که طرفین طی آن همکاری متقابل دارند.

ابراز عشق و محبت به فرد مقابل
– محبت کلامی
– ارسال پیامک های عاشقانه
– هدیه دادن
انجام فعالیت های موثر
– انجام امور و فعالیت هایی که نامزدتان به آنها علاقه بسیار دارد. مثل نامه نوشتن،‌ تماس گرفتن،‌ تفریح کردن، سفر رفتن و … می تواند شما را به هم نزدیک تر کند و نقاط مشترک جدیدی بینتان به وجود آورد.

– زمان بیشتری برای با هم بودن و با هم سخن گفتن بگذرانید.
سردی روابط عاطفی در دوران نامزدی و راهکارها

اجتناب از انجام اموری که باعث آزار فرد مقابل و سردی رابطه عاطفی تان می شود
– تندخویی کردن، دروغ گفتن،‌ بدقولی کردن، ژولیده پولیده بودن و … نمی تواند عاطفه میان شما را بیشتر کند بلکه رابطه میانتان را سرد می دهد.

– به بهانه صمیمی بودن یا این که طرف مقابل تا الان شما را شناخته، آداب اجتماعی، نظافت، زیبایی و صداقت را زیر پایتان نگذارید و خیال نکنید فرصت برای جبران زیاد است.

با رعایت این نکات شما به نامزدتان نشان می دهید که او را دوست دارید و عاشقش هستید. به او احترام می گذارید و به احساساتش توجه می کنید.

سردی روابط عاطفی در دوران نامزدی و راهکارها

اشتراک گذاری این مقاله در ...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوره‌ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x