logo
معایب طولانی شدن دوران نامزدی

فهرست مطالب

معایب طولانی شدن دوران نامزدی

معایب طولانی شدن دوران نامزدی

طولانی شدن دوره نامزدی علاوه بر اینکه باعث ایجاد خستگی و سردی در روابط میان زوجین و اطرافیان و سوء برداشت های طرفین از رفتار یکدیگر را نیز بسیار تشدید می کند. دوران نامزدی یک دوران شناخت است اما طولانی شدن دوره نامزدی و در عین حال کوتاه بودن دوران نامزدی جنبه های مثبت و منفی خاص خودش را دارد. در این مطلب به بررسی جنبه های منفی و معایب طولانی شدن دوره نامزدی خواهیم پرداخت.
محدودیت و محرومیت های موجود در دوران نامزدی، زن و شوهر ها را خسته و نگران نموده و آن شور و اشتیاق اولیه و آرامش خاطر را از بین می برد.
معایب طولانی شدن دوران نامزدی

جنبه های منفی طولانی شدن دوره نامزدی

سختگیری های بیش از حد خانواده ها به عروس و داماد

معمولا خانواده های ما از دختر و پسر خود در دوران عقد همان توقعاتی را دارند که در دوران پیش از عقد داشته اند. به همین دلیل افراد در این دوران مجبورند هم توقعات خانواده و هم توقعات همسرشان را برآورده کنند. در حالی که این توقعات و انتظارات گاهی در نقطه مقابل هم قرار دارند. اینجاست که دچار دوگانگی با یکدیگر می شوند و ممکن است زیر فشارهای خانواده و همسرشان کنترل اوضاع را از دست بدهند. رفت و آمدهای متعدد و طولانی شدن دوره نامزدی، ممکن است بین اعضای خانواده تنش هایی را ایجاد کند.

وسوسه های شیطان و بهانه های دل

از آن جا که دختر و پسر برای اولین بار با یکدیگر صمیمی شده و در رفتار و کردار و جمال و کمال دیگری دقیق خواهند شد ، شاید به نکاتی برخورد کنند که سبب کاهشِ رغبت آنان نسبت به همسر خود گردد. در این ایام باید توجه داشت مقایسه همسر با دیگرانی که به طور گذرا و کوتاه با آنان برخورد می کنیم، هوس را دامن زده و تنوّع را در آدمی زنده می کند و زندگی مشترک را می سوزاند و به این نتیجه منجر می شود که دیگران از همسرشان خیلی  بهترند.

چشم و همچشمی ها و توقعات بی جا

گاهی مشاهده می شود که دختر و پسر یا خانواده های شان از یکدیگر توقعات بی جا دارند و بارهای سنگینی را بر دوش یکدیگر تحمیل می کنند و دوران شیرین را تلخ می نمایند. این توقعات معمولاً مادی و برخاسته از چشم و هم چشمی  ها و رسومات غلط می باشد.

شکستن حریم ها

زوج هایی که قرار است مدت طولانی با یکدیگر نامزد باشند ممکن است حدود حریم را رعایت نکنند و روابط جنسی کامل داشته باشند که همین موضوع علاوه بر این که مشکلاتی برای آنها به وجود می آورد و دوران نامزدی را از حالت طبیعی و عادی خود خارج می کند. ممکن است برای یکی از طرفین فشار و الزام برای ازدواج بوجود بیاورد و دیگری انگیزه ی ازدواجش را به طور کامل از دست بدهد.
معایب طولانی شدن دوران نامزدی

دخالت و وسوسه جاهلان

چه بسا دیده شده است که دوران شیرین نامزدی به خاطر دخالت های بی جا و فضولی های دیگران دچار تلخی و سردی شده است. بهترین اسلحه در مقابل این دشمنان همدلی، صمیمیت و هوشیاری دختر و پسر با یکدیگر است.

محدودیت ارتباطات و غیرت بی جای خانواده دختر

برخی از خانواده ها با توجه به رسومات جاهلانه و غیرت و تعصب بی جا و غلط مانع از روابط عاطفی و دوستانه دختران شان با نامزد شرعی اش می شوند و اجازه نمیدهند تا نامزد دخترشان بیشتر به ملاقاتش برود. لذا پسر چاره ای جز عروسی گرفتن و کوتاه کردن مدت زمان نامزدی ندارد.

خستگی و دلسردی

زمانی که دختر و پسر انس و شناخت لازم را نسبت به یکدیگر پیدا کنند، از نظر مسائل عاطفی و روانی و زناشویی نیازمند محرمیتی بیشتر با یکدیگر می باشند. لذا محدودیت و محرومیت های زمان نامزدی، آنان را خسته و نگران کرده و آن شور و اشتیاق اولیه و آرامش خاطر را میانشان از بین می برد. اگر بخواهند به صمیمیتی بیشتر و به رفت و آمدهای زیادتر بپردازند موجب ناراحتی خانواده های یکدیگر می شوند. چه بسا در این میان حرف و حدیث ها و کدورت هایی به وجود می آید که شاید تأثیر ناخوشایندی بر روحیه دختر و پسر بگذارد که حتی اثرات آن در زندگی مشترک نیز دیده می شود.
معایب طولانی شدن دوران نامزدی

مدیریت زمان دوران عقد

به عقیده متخصصان امر ازدواج مناسب ترین مدت برای دوران عقد دختر و پسر 6 ماه تا یک سال است. در این مدت دختر و پسر می توانند خصوصیات شخصیتی، اجتماعی، خانوادگی و… یکدیگر را به خوبی بشناسند و تصویر روشنی از زندگی مستقل خود در آینده به دست آورند و مدت زمان بسیار کوتاهی به درک و شناخت دقیق از یکدیگر برسند.

از کلیدهای ارتباطی استفاده کنید نه از قفل ها

قفل ها:

– تو نسبت به من بی توجه شدی
– تو دیگر مرا دوست نداری
– تو بلد نیستی با یک خانم چه طور رفتار کنی

کلید ها:

– من به توجه تو نیاز داشتم و احساس کردم به من توجه نداری
– من به محبت بیشتر تو نیاز دارم
– من به این که به من بگویی دوستم داری نیاز دارم
– دلم می خواهد با من این طوری صحبت کنی
– من دوست دارم با من این طوری رفتار کنی

قفل ها و کلیدها هردو یک مطلب واحد را بیان می کنند اما به روشی متفاوت. زن و مرد بعد از مدتی به الگوی ارتباطی قبلی خود، چه مناسب باشد و چه نامناسب، عادت می کنند. تغییر الگوی ارتباطی و استفاده از کلید ها مستلزم کوشش و گذشت زمان می باشد.

معایب طولانی شدن دوران نامزدی

اشتراک گذاری این مقاله در ...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوره‌ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x