همه چیز در مورد سطح توقعات در ازدواج

فهرست مطالب

همه چیز در مورد سطح توقعات در ازدواج

همه چیز در مورد سطح توقعات در ازدواج

مقدمه

سطح توقعات و انتظارات نابجا و غیر واقع بینانه در مقوله امر مقدس ازدواج می تواند از همان ابتدای امر میتواند باعث شود زوج ها را در مقابل یکدیگر قرار بگیرند. افراد دارای توقعات غیر معقول با وارد شدن به زندگی مشترک و پس از گذشت زمان و برآورده نشدن توقعات عجیب و غریبشان، به تدریج به سمت ناامیدی و بی انگیزگی سوق داده می شوند. در این شرایط، ویژگی ها و خصوصیاتی که برای این افراد تا قبل از ازدواج بسیار جذاب بوده است، پس از ازدواج به یک امر عادی و حتی گاهی آزار دهنده تبدیل می شود.
در ادامه با ما همراه باشید.
برای جلوگیری از این مشکلات کاهش انتظارات و توقعات طرفین می تواند منجر به ارتقای کیفیت رابطه عاطفی و متعاقبا آن زندگی مشترک شود.

سطح توقعات زوجین برای ازدواج، یکی از موضوعات مهم و اساسی است که بر افزایش یا کاهش سطح کیفی زندگی زناشویی تاثیرات بسزایی برجای می گذارد. بر این اساس، توقعات غیر معقول و غیر منطقی در زندگی مشترک، به عنوان یک عامل بسیار خطرناک و مخاطره آمیز، به راحتی می تواند دوام و استقامت پایه های یک زندگی زناشویی را سست و آن را تا مرز طلاق و جدایی رهنمون سازد. به طور کلی، در مقوله ازدواج هر یک از طرفین توقعات و انتظاراتی دارند و از دریچه نگاه خود به زندگی مشترکشان نیز نگاه می اندازند.

از سوی دیگر، یکی از مشکلات و معضلات زندگی زناشویی به برآورده ساختن انتظارات و توقعات غیر معقول و غیر منطقی اختصاص پیدا می کند. بدون اغراق، بالا بودن سطح توقعات به ویژه در امر مقدس ازدواج، به تدریج بستر مناسب برای ایجاد حس افسردگی، یأس و اضطراب را در وجود افراد فراهم می سازد.

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که افراد متناسب با انتظارات، انگیزه ها، نیازها و خواسته های خودشان، عزمشان را برای اقدام به ازدواج جزم می کنند. در این میان، سطح توقعات بسیار بالا و آرزوها و انتظارات غیر معقول و به دور از واقعیت، در همان ابتدای امر می تواند تمام ابعاد زندگی مشترک را تحت شعاع خودش نیز قرار بدهد. بر این اساس، در یک زندگی مشترک بسیار ضروری است که زوج ها برای خواسته ها و انتظارات منطقی یکدیگر احترام و ارزش قائل بشوند.

به جای اینکه مدام با هم جنگ و جدل کنید، برای چند ساعت یا حتی چند روز عقب بکشید و کمی هم فکر کنید. وقتی هر دوی شما آرام‌تر شد، اولین سوالی که باید از همسرتان بپرسید این است که: سطح توقعات تو چیست و این توقعات از کجا می‌آید؟ همین سوال را نیز از خودتان هم بپرسید. حتی زوج‌هایی که با پیشینه خانوادگی یکسان کنار هم قرار می‌گیرند می‌توانند در مورد سطح توقعات خود با یکدیگر حرف بزنند.

چیزی که برای شما واضح و طبیعی به نظر می رسد؛ ممکن است موجب تعجب طرف‌ مقابل تان شود و برعکس. باید انتظارات و سطح توقعات خودتان درمورد ازدواج را آشکار نمایید. اگر الان مهارت لازم برای کشف سطح توقعات خود را به دست آورید، به شما کمک می‌کند کشف کنید در هر مرحله از زندگی واقعاً چه چیزهایی در ذهنتان می‌گذرد.

همه چیز در مورد سطح توقعات در ازدواج

انتظارات و سطح توقعات ما برای ازدواج چقدر باید باشد؟

بدون اغراق، سطح توقعات افراد، یکی از پارامترهای تاثیر گذار در زندگی به شمار می رود. از طرف دیگر، گذشت زمان پروسه رشد و تکامل انسان ها را تکمیل نموده که در نتیجه این امر خواسته ها، الویت ها، اهداف و انگیزه های افراد تغییر و تحولاتی بسیاری را از سر می گذراند. در شرایطی که انسانها به هر دلیل با بحران هایی در طی زندگی خود مواجه شوند، ارزیابی و تحلیل ناکامی ها، آرزوها و بررسی مجدد گذشته سبب بروز تغییراتی در روند زندگی آنها می گردد. این امر در روابط زناشویی و زندگی مشترک نیز صدق می کند.

بر این اساس، عده ای از افراد به مقوله ازدواج به منزله یک عامل مؤثر برای دستیابی به شادکامی و خوشی نگاه کرده و توقع دارند خوشی ها و تفریحات مسکوت مانده در دوران مجردی، با پیوند ازدواج محقق و میسر شود. این نوع نگاه به زندگی مشترک و برخورداری از سطح توقعات غیر منطقی نه تنها فرد را پس از ازدواج به سمت شادکامی سوق نمی دهد، بلکه به علت برآورده نشدن آن، ناکامی و یأس تمام وجود فرد را احاطه می کند.

به طور کلی، این اعتقاد که همسرشما و طرف مقابل ازدواج با شما موظف است تمام انتظارات و خواسته های طرف دیگر را برطرف ساخته علاوه بر افزایش سطح توقعات در زندگی زناشویی و کاهش کیفیت زندگی، زمینه مناسب برای ایجاد احساس عصبانیت و خشم را در وجود هر دو طرف را فراهم می سازد. سطح توقعات معقول و منطقی در ازدواج ضمن ارتقا و بهبود کیفیت زندگی مشترک، سبب ایجاد روابط عاطفی گرم و صمیمی و سازگاری میا زوجین می شود.

نکاتی در رابطه با سطح توقعات ما برای ازدواج

– در مورد سطح توقعات و نیازهای تان با یکدیگرحرف بزنید و دلایل آن را هم باید مطرح کنید.
– برای صحبت و توافق کردن درمورد چیزهایی که از هم می‌خواهید مشتاق باشید.
– هیچوقت از همسرتان نخواهید که  برای برآوردن همه انتظارات شما خودش را تغییر بدهد.
– سعی کنید مسائل را از نگاه طرف ‌مقابل تان هم ببینید.
– وقتی سطح توقعات، نیازها و نظرات تان با هم تفاوت دارند، برای صحبت کردن در این رابطه صادقانه، با جدیت تلاش کنید.
– همه تلاش تان را به کار گیرید تا به همسرتان بفهمانید که چقدر او را دوستش دارید.
همه چیز در مورد سطح توقعات در ازدواج
1 – سطح توقعات خود و همسرتان را بپذیرید…
این امیدها و آرزوها و حتی بایدها و نبایدها نشانه نیازهای عمیق شما می باشد. ازدواج شما قادر به برآورده کردن همه این نیازها نیست اما نادیده گرفتن آنها هم باعث می‌شود هر دوی شما احساس ناامیدی، تنهایی و خشم کنید.
2 – چیزهای واقع بینانه از همسر خود بخواهید…

احتمالاً همسرتان نمی‌تواند هر روز صبح صبحانه را برای شما آماده کرده و در تخت تان بیاورد، روزی سه بار از ظاهر شما تعریف و تمجید کند یا هیچوقت دعوایی شروع نکند. اما می‌تواند زمان بیشتری برای درست کردن غذا و گذراندن وقت با شما صرف کند. توافق در مورد برخی توقعات واقع بینانه احساس موفقیت و رضایت را در هر دوی شما ایجاد خواهد کرد.

3 – ببینید چه کاری از دست خودتان برمی‌آید
4 – برای چیزی که نمی‌توانید داشته باشید، هیچوقت افسوس نخورید
یکی از سخت‌ترین کارها در ازدواج قبول کردن این است که بعضی از موارد لیست بایدهای تان هیچوقت توسط همسرتان اجرا نخواهند شد؛ بخاطر اینکه او کامل نیست و دلیلی هم ندارد که شاهزاده قصه‌ شما باشد. وقتی چیزی را واقعاً می‌خواهید که می‌دانید قرار نیست به دست بیاورید، می‌توانید ناراحت یا عصبانی شوید و یا کاری را بکنیدکه همه زن و شوهرها بعد از گذشت چند سال از ازدواج شان می‌کنند. افسوس چیزهایی را بخورید که به خاطر تعهد ازدواج نتوانستید به دست آورید. قبول کردن ازدواج و همسرتان باوجود ناکاملی آنها، تمرینی در درازمدت است که برای یک رابطه سالم و خوشبخت بسیار ضروری است.
5 – از ناامیدی بعنوان نشانه‌ای از انتظارات ناخودآگاه استفاده کنید
وقتی در زندگی زناشویی خود و از دست همسرتان ناامید و دلسرد شدید، کمی مکث کنید و به آن توقعتان فکر کنید. این کار باعث می‌شود درمورد انتظاراتتان هوشیاری و آگاهی به دست آورید که اعمال و رفتارهای تان را هدایت می‌کند.
6 – همسرتان را با همسر دیگران مقایسه نکنید
فقط روی عشق، خنده‌ها، غصه‌ها و کشمکش‌های دنیای خودتان تمرکز نمایید. هیچ همسری ایده آل نیست و هیچ ازدواج ایده آلی هم نیز وجود ندارد. با این وسوسه که به خودتان بگویید اگر فقط همسرم شبیه به شوهر دوستم بود یا اگر ازدواج ما مثل ازدواج آنها بود مقابله کنید. هر ازدواجی خاص است و پستی‌بلندی‌های خاص خود را دارد.

پیامدها و تبعات سطح توقعات و انتظارات غیر معقول

به طور کلی، سطح توقعات و انتظارات نابجا و غیر واقعی در مقوله ازدواج می تواند از همان ابتدای امر زوج ها را در مقابل یکدیگر قرار بدهد. افراد دارای توقعات غیر معقول با وارد شدن به زندگی مشترک و پس از گذشت زمان و برآورده نشدن توقعاتشان، به تدریج به سمت ناامیدی و بی انگیزگی سوق پیدا می کنند. در این شرایط، ویژگی ها و خصوصیاتی که برای این افراد تا قبل از ازدواج جذاب بوده است، پس از ازدواج به یک امر عادی و حتی آزار دهنده تبدیل می شود.

این امر به تدریج سبب بروز تنش ها، تعارضات و کشمکش ها میان زوجین می شود. سطح توقعات و انتظارات غیر واقعی که بسیاری از افراد در مقوله ازدواج در ذهن خود تصور می نمایند، به مثابه یک سراب بوده که در دنیای واقعیت هیچ وجود خارجی ندارد. تلاش جهت دستیابی به این انتظارات نامعقول دستاوردی به جز دلسرد شدن، مأیوس شدن و ناکامی فرد در زندگی مشترک با خود به همراه نخواهد داشت. بر این اساس، مناسب است که سطح توقعات و انتظارات طرفین ازدواج به ویژه برای داشتن یک زندگی مشترک موفق و پایدار، معقول و منطقی باشد.
همه چیز در مورد سطح توقعات در ازدواج

نقش سطح توقعات واقع بینانه در زندگی مشترک

بدون تردید، هدف هر فرد از ازدواج رسیدن به آرامش و برخورداری از یک زندگی مشترک سرشار از عشق و عطوفت می باشد. در این میان، بالا بودن سطح توقعات طرفین از یکدیگر می تواند زندگی مشترک را از جاده اصلی خودش خارج کند و آن را در بیراهه بحث، کشمکش و در نهایت جدایی و طلاق سوق دهد.

برای جلوگیری از این مشکلات کاهش انتظارات و توقعات طرفین می تواند منجر به ارتقای کیفیت رابطه و متعاقبا زندگی مشترک شود. بدون شک انتظارات غیر منطقی و غیر واقعی ثمره ای جز ناامیدی و شکست برای زوجین در پی نخواهد داشت. از سوی دیگر، برای برخورداری از یک زندگی سالم، شیرین و لمس کردن حس واقعی خوشبختی، برخورداری از انتظارات واقع بینانه و  پایین آوردن سطح توقعات از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اشتراک گذاری این مقاله در ...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوره‌ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x