فهرست مطالب

رشد اعتماد به نفس

رشد اعتماد به نفس

 

رشد اعتماد به نفس

رشد اعتماد به نفس

 

راهنمایی های درباره‌ی چگونگی رشد اعتماد به نفس در خردسالان

اعتماد‌به‌نفس مطلوب، سلاح بچه در برابر بحران های دنیاست. کودکانی که حس خوبی درباره‌ی خویش دارند، راحت تر میتوانند با اشتباهات محیط اطراف مقابله نمایند.درادامه نکاتی را برای تقویت خودباوری خردسالان معرفی خوا‌هیم کرد.

همان گونه که درین بخش از مقالات دکتر صادقیان خواهید خواند اعتماد‌به‌نفس از احساس شایستگی حاصل می گردد ، یک بچه با اعتماد به نفس نیاز به فهم مثبت و واقع گرایانه از توان هایش دارد و ناشی از دستاوردهای بزرگ و کوچک میباشد.کلمه های دلگرم کننده شما میتواند به ایجاد خود باوری کمک کند، به خصوص زمانی که شما به سعی و تلاش یا این که توانایی های خاص فرزندتان اشاره میکنید.

عزت نفس خردسالان

در اینجا 15 نکته برای کمک به ایجاد اعتماد‌به‌نفس فرزندتان وجود دارد:

1. فرزندتان را دوست داشته باشید:

به نظر میرسد بدیهی میباشد، البته  مهم‌ترین چیزی میباشد که میتوانید به فرزند خویش بدهید. حتی چنانچه شما آن را ناقص انجام دهید – چه کسی اینکار را نمی کند؟ همیشه عشق و علاقه بسیاری را بروز دهید.

فرزند شما نیاز به حس پذیرش و دوست داشتن دارد، از خانواده آغاز نمایید و به گروه های دیگر مانند دوستان، همکلاسی ها، گروه های ورزشی و جامعه توسعه و گسترش دهید.

چنانچه شما فریاد بزنید یا این که نادیده بگیرید یا این که اشتباه دیگر والدینی را انجام دادید، بچه خود را بغل نمایید و به وی بگوئید که متاسف می‌باشید و اورا دوست دارید. عشق و علاقه بدون قید و شرط، پایه ای محکم برای اعتماد‌به‌نفس ایجاد می نماید.

عدم اعتماد بنفس در خردسالان

2. جایی که لازم میباشد او‌را ستایش نمایید:

مهم میباشد که به فرزندتان ستایش و برخورد مثبت بدهید، چون کودک ها – به ویژه جوان ها – آنچه را که فکر‌میکنید را ارزشمند و دستاوردهای خویش اندازه گیری می نمایند ؛ ولی در ستایش خویش واقع‌بینانه باشید ؛ در صورتی‌که کودکی موفق نشود یا این که هیچ استعدادی را در مهارت خاصی نشان ندهد، کوشش اورا ستایش نمایید، البته نتایج غیر حقیقی و واقعی را تحسین نکنید.

به وی بگویید که مشکلی نیست که نتواند همه کارها را به صورت بهتر انجام دهد .به وی بگویید که برخی چیزها کوشش و تمرین و تکرار متعددی میخواهند و بعضی اوقات بهتر است پس از اینکه شایسته ترین کوشش خویش را انجام دادید، حرکت نمایید.

اعتماد بنفس کودک ها

3. به فرزندتان کمک نمایید تا هدف های حقیقی وواقعی را تعیین نماید:

زمانی که بچه شما فوتبال را آغاز می نماید، برای وی بهتر میباشد که تفکر نماید میتواند در نهایت به تیم المپیک برود. ولی چنانچه وی در تیم اش در دبیرستان موفق نشود و هنوز تفکر نماید که یک بازیکن المپیک کالیبر میباشد، در این‌حالت نیاز به تمرکز بیشتر بر هدف های واقع‌بینانه دارد.

فرزندتان را برای تعیین هدف های سنجیده و برای کمک به دوری از حس شکستش کمک نمائید. برای هدف هایش، با سخن با وی، مقاصد کوتاه مدت و کوچکی را نشانش دهید.

دادن هدف به بچه

4. عشق و علاقه به خویش و مثبت صحبت کردن درباره ی خویش را مدلی برایش نمایید:

پیش از اینکه بتوانید به فرزندتان یاد دهید که خودش را دوست داشته باشد، بایستی خودتان را دوست داشته باشید. شما میتوانید این اخلاق و رفتار را با تحسین و تکریم خویش در زمانی که کاری را بهتر انجام داده اید، به وی نشان دهید.

چه شما یک دونده ماراتن خوب باشید، یا این که ارتقایی را در محل کار یا این که یک مهمانی شام کسب کرده باشید، موفقیت های خویش را با فرزندان خود جشن بگیرید.

درباره‌ی مهارت ها و استعدادها و کوشش های لازم برای دستیابی به‌این دستاوردها حرف بزنید. در همان گفت‌و‌گو، شما میتوانید فرزند خویش را از مهارت هایش و چگونگی توسعه و استفاده از آنان یاد‌آوری نمایید.

الگوی بچه باشید

5. انعطاف پذیری را آموزش دهید:

هیچ گاه در همه چیز موفق نمیشود ؛ اشتباهات و شکست ها، انتقاد و درد وجود خواهد داشت. استفاده از این مانع های به عنوان تجربیات یادگیری به جای در نظر گرفتن اتفاق ها به عنوان باخت یا این که ناامیدی میباشد.

“تلاش نمایید، کوشش نمایید، مجدد امتحان نمایید”، شایسته میباشد، به خصوص در تدریس اینکه نباید کوتاه آمد و بیخیال شد ولی، این نیز مهم است که اعتقادات احساسات فرزندتان را به جای بیان کردن “بله، تنها تشویقش نمایید” یا این که “نباید حس بدی داشته باشی” مهم بدانید.

این کمک می نماید تا کودک ها یاد بگیرند که به احساسات خویش اعتماد نمایند و راحت تر آنان‌را به اشتراک بگذارند. کودک ها یاد خواهند گرفت که شکست ها قسمت معمولی از زندگی می باشند و میتوانند مدیریت شوند ؛ چنانچه فرزند شما در یک آزمون بهتر نبود، به وی دلداری ندهید یا این که به وی نگویید که هیچوقت خوب درس نخوانده بود.

در عوض، درباره‌ی چگونگی انجام فرآیند بعد از آن، که میتواند اوضاع و احوال را خوب نماید حرف بزنید. وقتی که موفق گردد، برای موفقیتش به خودش افتخار خواهد کرد.

 

رشد اعتماد به نفس

رشد اعتماد به نفس

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از مقالات ما,به وب سایت آقای دکتر حمید صادقیان مراجعه نمایید.

انعطاف پذیری بچه

6. استقلال و ماجراجویی را تحریک نمایید:

کودک هایی که به خودشان اعتقاد دارند مایل به انجام کارهای تازه فارغ از ترس از باخت میباشند. درباره ی خردسالان جوانتر، شما بایستی از دور نظارت نمایید. قوانینی را تهیه و تنظیم نمایید که در آن او بتواند کارهای خویش را انجام دهد و مطمئن گردد که شرایط امن میباشد، ولی بعد از آن فضا را به وی بدهید؛

مثلا، نشان دهید که چه‌طور می توان یک ساندویچ را تهیه و تنظیم کرد و بعد اجازه دهید که فارغ از کمک شما خودش انجام دهد. اکتشاف را تشویق نمایید، چه این سفر به بوستان تازه و یا این که غذاهای نو باشد.

گشت های روزمره و تعطیلات، سرگرمی های تازه، و مسافرت با همکلاسی ها میتوانند همه افق های فرزند شما‌را توسعه داده و اعتماد به نفس او‌را برای رسیدگی به وضعیت تازه ارتقا دهند.

استقلال خردسالان

7. ورزش و بقیه فعالیت های جسمانی را تشویق نمایید:

دیگر نه فقط پسران، بلکه ورزش به ایجاد اعتماد به نفس در دختران نیزکمک می نماید ؛ آنان یاد می‌گیرند که میتوانند تمرین نمایند، پیشرفت نمایند و به اهدافشان دست یابند.

مزایای دیگر:آنان یاد میگیرند که نقاط قوت خویش را تشخیص دهند، ضعف های خویش را قبول یا این که تقویت نمایند، باخت را بر عهده بگیرند، دایره دوستان خویش را توسعه و گسترش دهند و فعالیت گروهی را یاد بگیرند.

یکی دیگر از پاداش های تقویت اعتماد‌به‌نفس:یاد میگیرند که به بدن خویش احترام بگذارند.

با شیوع چاقی میان خردسالان، مهم میباشد در صورتی که فرزند شما ورزشی را دنبال نمی نماید باز هم به بدن خویش احترام بگذارد. تلاش نمایید فعالیت بدنی خویش را پیدا نمایید، رقص، هنرهای رزمی، دوچرخه سواری یا این که پیاده روی و …

ورزش خردسالان

8. پیگیری شوق واشتیاق آنان‌را پشتیبانی نمایید:

همه شخصی فرق می نماید و در چیزی مهارت دارد، و زمانی که فرزند شما آن چیزی را پیدا نماید، خوب میباشد. به عنوان یک والد، احترام و تشویق فرزندان خویش را مورد دقت قرار دهید – حتی در‌صورتی‌که آنان به شما عشق نداشته باشند. زمانی که آنان در انجام وظایف خویش موفق شوند، فرزندتان را تحسین نمایید.

در صورتیکه استعداد فرزندان شما در گیتار زدن در یک تیم باشد، از عشق و علاقه وی حمایت می نماید، تا با کارهایی مانند مشق مدرسه مواجه نشود. این بدین معنا نیست که شما حاکمیت را برای نوجوان خویش آزاد بگذارید تا کل شب را در گاراژ بماند، بلکه کمک نمایید وی به نوک قله بعدی رسد.

شوق و اشتیاق خردسالان

9. مقررات سازش را تهیه و تنظیم نمایید:

کودک ها با اعتقادوباور بیشتر می‌دانند که چه کسی مسئول میباشد و انتظار چه چیزی را دارد ، حتی درصورتی که فرزند شما می‌پندارد که مقررات خیلی سخت میباشد، ولی وقتی که شما مقررات را تهیه و تنظیم و پیاده سازی می‌کنید و می‌خواهید که صورت بپذیرد، وی به خودش درباره ی آنچه که میتواند و نمی تواند انجام دهد اعتماد دارد.

هر خانوار قانون های متفاوتی دارد و با دقت به سن فرزند شما در طول زمان تغییر‌و تحول خواهد کرد. هر آنچه که در خانواده تان رخ می دهد، مهم میباشد. یادگیری و انجام مقررات به بچه حس امنیت و اعتماد به نفس می‌دهد.

برای فرزندان بزرگتر، ممکن است قواعد و مسئولیت های آنان بیشتر گردد البته، مهم این میباشد که به یاد داشته باشید که شما والدین می‌باشید نه شایسته ترین دوست. برخی روزها زمانی که فرزند شما حس فشار می نماید، ممکن است توان و خودبا‌وری برای گفتن این جمله را پیدا نمایند، “نه، من نمی توانم این فعالیت را انجام دهم.”

مقررات منزل

10 . به کودکانتان آیتم هایی را برای انتخاب بدهید:

دادن اختیارات به خردسالان – در یک مجموعه سنجیده از گزینه های تعیین شده به وسیله شما سبب می‌گردد آنان حس قدرت نمایند برای مثال، در صبحانه ممکن است بچه شما گزینه تخم مرغ یا این که پنکیک را بدهد. یادگیری انتخاب های معمولی در حالی که جوان میباشد، کمک خواهد کرد که فرزندتان برای گزینش های سخت تر که با بزرگ شدنش مواجه می‌گردد فراهم گردد.

گزینه انتخاب برای طفل

11. مدام به جای وی کاری انجام ندهید:

بردبار باشید و اجازه دهید که خودش کارهایش را انجام دهد. مثلا، ممکن است سریعتر و آسانتر باشد تا شما لباس بچه پیش دبستانی خود را بپوشانید، ولی اجازه دهید که وی خودش این عمل را برای کمک به مهارت های جدیدش انجام دهد.

هرچه بیشتر او‌را به چالش های تازه دعوت نمایید، بیشتر صلاحیت و اعتماد به نفس او‌را حس میکنید.اجازه دهید وی بداند هیچکس کامل نیست و توضیح دهید که هیچکس انتظار ندارد وی شایسته ترین باشد. مدلی که در مقابل اشتباهات و ناامیدی های فرزندتان عکس العمل نشان می دهید، واکنشی است که وی انجام خواهد داد.

لباس پوشیدن بچه

12. عجله نکنید یا این که ستایش نادرستی را انجام ندهید:

کودک ها در تشخیص ستایش بی قید و یا این که تعریف‌و‌تمجید بی اساس می باشند. اکثر اوقات کودکتان را زیاد ستایش نمایید، ولی در تعریفهایتان چیز مشخصی وجود داشته باشد، وگرنه کلمه های شما چیزی را تغییر نخواهد داد.

برای مثال، به جای برخورد به آخرین طراحی فرزندتان، “وای، این خوب است . تو شایسته ترین هنرمند دنیا هستی”، کوشش نمایید چیزی شبیه این بگویید، “من واقعا دوست دارم بدانم که چه‌گونه کل خانواده را نقاشی کردی. تو حتی جزئیاتی مانند ریش پدر را هم کشیدی.”

ستایش نادرست

13. کارهای خانوادگی مطلوب را انجام دهید:

مسئولیت هایی را به خردسالان بدهید، مانند تهیه و تنظیم میز، پیاده روی سگ ها و یا این که بردن لباس ها برای لباسشویی. آنان احساسات شایسته خویش را افزایش میدهند و مهارت های حل موضوع را در خود تقویت می نمایند. میان فرزندانتان مقایسه نکنید در عوض، فردیت هر شخص و هدایای ویژه هر یک را درک نمایید.

مسئولیت دادن به بچه

14. از اسم های فرزندان برای ایجاد یک مزیت استفاده نکنید:

هیچوقت احساسات بچه خویش را محکوم نکنید ، وقتی که شما عصبانی میباشید،مقداری استراحت کوتاه انجام دهید، به این ترتیب چیزی نخواهید گفت که منصرف شوید و به یاد داشته باشید، شما میتوانید اقدامات کودکتان را که دوست ندارید، بدون نشان دادن حستان دوست نداشته باشید ، قطعا تفاوت را به فرزندتان نشان دهید.

15. گهگاه نیاز است با هرکدام از فرزندانتان جداگانه وقت بگذرانید:

این که‌این وقت با خوراکی خوردن یا این که دوچرخه سوار باشد مهم نیست، تلاش نمایید دست کم یک بار در هفته به تنهایی با بچه خویش برنامه ریزی نمایید.این یک زمان خوب برای سخن درباره‌ی آنچه میباشد که در ذهن وی وجود دارد و به پیوند دو نفره شما کمک خواهد کرد.

 

وب سایت آقای دکتر حمید صادقیان

اشتراک گذاری این مقاله در ...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوره‌ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x