قرآن در دیدگاه دانشمندان
بسمه تعالی
قرآن در نگاه پژوهشگران
1 گوته , شعر سرا و مولف پر اسم و رسم آلمانى مىگوید :
«سالیان دراز کشیشان از آفریدگار بى خبر , مارا از پى بردن به حقایق قرآن مقدس و
عظمت آورنده آن به دور نگه داشتند ; امّا هر قدر که ما گام در جاده دانش و علم نهادیم و
پرده تعصب را دریدیم , عظمت احکام مقدس قرآن , بهت و حیرت عجیبى در ما تولید نمود .
به زودى این کتاب توصیفناپذیر , محور ذهن ها مردمان عالم مىگردد! »
2 آلبرت انیشتاین که نیازى به معرفى ندارد , مىگوید :
«قرآن کتاب جبر یا این که هندسه نیست ; مجموعهاى از مقررات است که آدم را به روش درست ,
راهى که بزرگترین فلاسفه و پژوهشگران عالم از تعریف و انتخاب آن عاجزند , جهت دهی مىکند » .
3 ویل دورانت , دانشمند امریکایى شرقشناس , مىگوید :
«در قرآن , ضابطه و خلق یکى است . خلق دینى در قرآن , مشتمل بر اخلاق دنیوى
نیز مىشود و همگی کارها آن از جانب خدا و به صورت وحى آمده است .
قرآن در جانهاى بی آلایش عقایدى سهل وآسان و به دور از ابهام پدید مىآورد که از رسوم و تشریفات ناروا آزاد است » .
قرآن در دیدگاه دانشمندان
4 پروفسور آرتور آربرى که یکى از مترجمان دارای شهرت قرآن به گویش انگلیسى است , مىگوید :
« زمانى که به پایان ترجمه قرآن نزدیک مىشدم , مشقت بار در پریشانى به رمز مىبردم ; البته قرآن آنچنان ادب خاطرى به اینجانب مىبخشید که براى مدام به خاطر خواهم داشت . اینجانب در حالى که مسلمان نیستم , قرآن را خواندم تا آن را فهم کنم و به خواندن آن گوش دادم تا مجذوب آهنگهاى نافذ و مرتعش کنندهاش نحس و ذیل تأثیر آهنگش قرار گیرم و به کیفیتى که مسلمان ها واقعى و اولیه داشتند , نزدیک گردم تا آن را بفهمم » .
5 لئوتولستوى , تالیف کننده دارای شهرت روسى مىگوید :
«هر کس که بخواهد سادگى و بى پیرایگى اسلام را دریابد , بایستی قرآن مجید را مورد مطالعه قرار دهد . در قرآن قانون ها و تعلیمات حقیقى و احکام سهل و معمولی براى عموم بیان شده شدهاست . آیهها قرآن به خوبى بر جایگاه عالى اسلام و پاکى روح آورندهاش گواهى مىدهد» .
قرآن در دیدگاه دانشمندان
6 پزشک هانرى کُربن , اسلام شناس دارای اسم و رسم فرانسوى , حرف جالبى در رابطه قرآن دارااست . وى مىگوید :
«اگر قرآن خرافى بود و از جانب پروردگار کمبود , هیچ گاه جرأت نمىکرد که آدم را به دانش و تعقل و تاءمل دعوت نماید . هیچ اندیشهاى به میزان قرآن محمّد ( ص ) آدم را به علم فرا نخوانده است تاآن جا که در حدود خیر صد و پنجاه توشه در قرآن , از دانش و عقل و تامل حرف رفته است» .
7 ارنست رنان , فیلسوف دارای اسم و رسم فرانسوى مىگوید :
« در کتابخانه اینجانب هزاران جلد کتاب سیاسى , اجتماعى , ادبى و . . . موجود هست که هر مورد را بیش تر از یک توشه نخواندهام ; ولی یک جلد کتاب میباشد که مدام مونس اینجانب است و هر وقت خسته مىشوم و مىخواهم درهایى از معانى و کمال به رویم گشوده شود , آن را مطالعه مىکنم . این کتاب , قرآن – کتاب آسمانى مسلمان ها – است» .
8 ناپلئون بناپارت , امپراطور فرانسه مىگوید :
« امیدوارم آن زمان به دور نباشد که اینجانب بتوانم کلیه محققان دنیا را با یکدیگر متحد کنم تا نظامى یکنواخت , صرفا براساس اصول قرآن مجید که اصالت و حقیقت دارااست و مىتواند مردمان را به خوشبختی برساند , رسم کنم . قرآن به تنهایى عهده دار بهروزی انسان است» .
9 مهاتما گاندى , رهبر عالم هند نیز باور داشت :
«از خط مش یاد دادن دانش قرآنى , کسی که به اسرار وحى و حکمتهاى آئین , سوای داشتن هیچ ویژگی ساختگى دیگرى پى مىبرد . در قرآن هیچ اجبارى براى تغییرو تحول آئین و مذهب انسانها چشم نمىشود . قرآن به راحتى مىگوید : هیچ تحمیل و اکراهى در آیین وجود ندارد» .
قرآن در دیدگاه دانشمندان
ویل دورانت , دانشمند امریکایى شرقشناس , مىگوید :
«در قرآن , ضابطه و کردار یکى است . خوی دینى در قرآن , دربرگیرنده خوی دنیوى نیز مىشود و تمامی کارها آن از جانب پروردگار و به شکل وحى آمده است . قرآن در جانهاى معمولی عقایدى آسوده و بدور از ابهام پدید مىآورد که از رسوم و تشریفات ناروا آزاد است » .
10 ژان ژاک روسو , متفکر و روان شناس دارای شهرت فرانسوى , برداشت منحصر به فرد به فردى از قرآن داراست ; وی مىگوید :
« بعضى از مردمان سپس که میزان کمى عربى یاد گرفتند , قرآن را خوانده , امّا صحیح شعور نمىکنند . در صورتی مىشنیدند که محمّد ( ص ) با آن حرف فصیح و آهنگ رساى عربى آن را مىخواند , هر آینه به سجده مىافتادند و ندا مىکردند : اى محمّد عظیم! دست مارا بگیر
قرآن در دیدگاه دانشمندان