logo
عوامل موثر بر رفتار مادران در خانواده

فهرست مطالب

عوامل موثر بر رفتار مادران در خانواده

عوامل موثر بر رفتار مادران در خانواده

طبق بررسی و مشاوره هایی روانشناسان و مشاوران با مادران، پدران و فرزندان عزیز داشته اند، بخشی از مشکلات خانواده در نارضایتی مادران خانواده از زندگی و فرزندان شان دیده شده است. لذا بر آن شدیم تا برای شاد کردن مادران راهکارهایی ارائه بدهیم. در ادامه با ما همراه باشید.
پدران در خانواده باید بیشتر به مادران محبت کنند و به فرزندان هم از رابطه و محبت و علاقه پدران نسبت به مادر خانواده بیشتر توضیح دهند، تا از نگرانی خارج شوند.

عوامل تاثیرگذار بر رفتار مادران

عوامل مختلفی در شکل گیری شخصیت و اخلاق مادران در خانواده می توانند دخیل باشند و بدون مشاوره نمی توان تشخیص داد و بهتر است، در مشاوره خصلت ها و عواملی که باعث به وجود آمدن ویژگی های مادر شده را، بررسی نمود. حالا قصد داریم در مشاوره ای کوتاه به این مسئله بپردازیم.
1-خستگی بر اثر کار بیش از حد در خانه
خستگی حوصله را از انسان می گیرد و بر رفتار فرد تاثیرات منفی می گذارد، پس بهتر است در منزل تقسیم کار در میان اعضای خانواده انجام شود و هگی در کارهای خانه به یکدیگر کمک کنند. مثلاً: در آشپزی و نظافت خانه و مسائل دیگر. این فعالیت صمیمانه اعضای خانواده با یکدیگر باعث آرامش و خوشحالی و ایجاد رابطه صمیمی فرزندان با مادران خواهد شد.
2- کم محبتی پدران به مادر
باید پدران به مادران بیشتر محبت کنند و فرزندان هم از رابطه و محبت و علاقه پدران نسبت به مادر خانواده توضیح دهید، تا فرزندان از نگرانی خارج شوند.
3- عدم اهمیت به حرف و گفته های مادر
گاهی به خاطر اینکه فرزندان خیلی به حرف مادرشان گوش نمی کنند باعث ناراحتی و ایجاد فاصله  میان خود و مادرشان خواهند شد. (هر چند احتمالش کم است، چون آنها فطرتاً عاشق فرزندان شان هستند) پس با حفظ حرمت و ادب سعی کنیم به حرف های مادرانمان اهمیت بدهیم.
4-نداشتن رابطه خوب با پدر و یا فامیل های پدر
شاید پدران با کنایه یک حرفی را بزنند و این حرف مادران را ناراحت و دلسرد کند، همین در رفتار او تاثیر می گذارد، با این وضعیت رفتارشان تند خواهد شد.
5-عدم رضایت از زندگی
6- تامین نشدن خواسته ها و نیازها

عوامل موثر بر رفتار مادران در خانواده

راهکارهای مشاوران و روانشناسان

– فرزندان با یکدیگر و با پدر خانواده تصمیم بگیرید، با مشاوره کارشناسان، مهر و محبت خودشان را نسبت به مادرتان افزایش دهید.

– کاری کنید که مادرانتان با شما اظهار هم دردی کنند، برای آنها در زندگی قوت قلب باشید، به حرف های شان اهمیت بدهید، با جان و دل و حوصله به حرف های شان گوش کنید (هر اعتراضی و انتقادی به گفته او بلا فاصله نداشته باشید، می توانید بعدا بگویید این طوری نیست)

– از پدران بخواهید برنامه مسافرت، تفریح و … برای خانواده در نظر بگیریند.

– مادر ها را برای ورزش و پیاده روی و خرید از بازار با یکدیگر ترغیب و تشویق کنید.

– نسبت به نشاط و شادی او همگی تلاش کنید.

– از پدر بخواهید که برای مادر ها حتماً کادو بگیرند و ابراز محبت و دوستی کنند.

– نسبت به کارهای آنها مانند صحبت با دیگران (خصوصاً با خواهران و مادرشان) به هیچ وجه اعتراض نکنید.

– کاری کنید که صحبت و گفتگو در محیط خانواده با یکدیگر بیشتر و صمیمی تر باشد (مثلاً: چند تا جک درست حسابی یا داستان خوب پیدا کنید دور هم بگویید و با هم گفتگو داشته باشید).

– شما (خواننده محترم) مدیریت کنید. می توانید با مادرانتان درد و دل کنید و به او کمک کنید متوجه رفتارش باشد. (البته به صورت غیر مستقیم) موقعی که ناراحت است از مادر بخواهید به شما ناراحتی اش را بگوید، او را ببوسید، احترام و محبت خودتان را زیاد کنید آن موقع خیلی از مشکلات حل خواهد شد.
عوامل موثر بر رفتار مادران در خانواده

نتیجه گیری

عوامل را با مشاوره و نظر کارشناسان مشاوره بررسی و شناسایی کنید، در عین حال شما مادرتان را درک کنید، مهر و محبت و احترام به او را بیشتر کنید، در موقعیت های مناسب می توانید خواسته ها و انتظارات خودتان را بیان و مطرح کنید. فضای خانواده را مدیریت کنید و سعی کنید مهر و عاطفه را در کانون خانواده و مادرتان بیشتر کرده و نسبت به کارهای منزل همگی همت بکنید و نگذارید مادرتان زیاد دچار زحمت و سختی بشود.
عوامل موثر بر رفتار مادران در خانواده

اشتراک گذاری این مقاله در ...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوره‌ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x