logo
چرا والدین نباید به کودکان دروغ بگویند

فهرست مطالب

چرا والدین به کودکان نباید دروغ بگویند

چرا والدین نباید به کودکان دروغ بگویند

 

از جمله موارد بسیار مهمی که در برنامه تربیتی تمامی والدین وجود دارد، آموزش راستگویی به فرزندان است. اما نقش خود والدین در این موضوع چیست؟ والدین علاوه بر تربیت صحیح کودک باید به رفتارهای خود نیز اهمیت بدهند. در این مقاله قصد داریم به دلایل دروغ نگفتن والدین به کودکان بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.
آثار مخرب دروغگویی را از ابتدای کودکی به فرزندان بیاموزید. بگذارید حرف های شما را سرلوحه کارهای خودشان قرار دهند. صداقت را در رفتار و عمل خودتان به کودک بیاموزید.

دلایل دروغ نگفتن والدین به کودک

دروغگو دشمن خداست
همه ی ما این جمله را بارها و بارها شنیده ایم. طوری که هر وقت راجب به دروغ بحث به میان می آید ناخودآگاه خود ما نیز این جمله تکرار می کنیم. اما فقط گفتن این جمله کافی نیست. متاسفانه گاهی مواردی پیش می آید که والدین به کودک خود دروغ می گویند و فکر می کنند این دروغ مصلحتی است و اشکالی ندارد. غافل از اینکه وقتی دروغ شان فاش شود کودک متوجه می شود که نه دروغ گفتن آنقدرها که می گویند بد نیست. بهتر است کمی بیشتر در این مورد فکر کنید و این سوال را از خود بپرسید که چرا نباید به خودمان دروغ بگوییم.
بی اعتمادی کودک به والدین
اینکه چرا نباید به کودکمان دروغ بگوییم این است که این کار از طرف ما باعث سلب اعتماد کودک خواهد شد. بعضی از والدین عادت دارند از این جملات زیاد استفاده می کنند. جملاتی مثل اگر این را بخوری من فلان چیز را به تو خواهم داد. یا اگر این کار را بکنی امروز با هم به گردش می رویم. کودک به امید وعده دروغین شما کاری را که شما از او می خواهید انجام می دهد اما بعد از اینکه شما به وعده خود عمل نکنید هم اعتمادش به شما کمتر شده و هم کارهایی که می خواهید را دیگر انجام نخواهد داد.
چرا والدین نباید به کودکان دروغ بگویند
نکته :شاید در نگاه اول او را به چشم یک کودک ببینید که همه چیز را به زودی فراموش خواهد کرد. در صورتی که این کار او را ترغیب به دروغگویی خواهد کرد. حتی در سنین نوجوانی و جوانی نیز همانند شما به دیگران قول های دروغ خواهد داد. این نکته را جدی بگیرید. بدون اینکه خواسته باشید کودک دروغگویی را پرورش خواهید داد.
بازی با روح و روان کودک

یکی از دلایل دروغ نگفتن به کودکان بازی نکردن با روح رو روان آنهاست. در بعضی موارد والدین از سر دلسوزی به فرزندان خود دروغ می گویند. فرض کنید کودک شان پرنده ای را در خانه نگه داشته و به آن بسیار علاقه دارند. بعد از مرگ پرنده والدین به دلیل اینکه نمی خواهند آسیب روحی به کودک شان برسد و با  اعصاب او بازی کنند می گویند پرنده ات با پدر و مادرش پرواز کرد و از پیش ما رفت.

خوب به عقیده روانشناسان این دروغ در آینده بر روی کودک اثر منفی خواهد گذاشت. واصل شدن به دروغ به مرور بدترین راه برای مقابله با این مساله است. کودک باید با بعضی واقعیات زندگی رو در رو شود تا بتواند سختی های زندگی را راحت تر تحمل کند.

الگوبرداری کودک از والدین

یکی از مهمترین دلایل دروغ نگفتن به کودک همین الگوبرداری آنها از والدینشان می باشد. کودکان همانند لوح های سفیدی هستند که تمام رفتارهای خوب و بد دیگران را در ذهنشان ثبت و ضبط می کنند. اگر والدین سر هر مساله ای به کودکان خود بگویند قطعا این رفتار ما روی کودکمان تاثیر خواهد داشت و چیزهای خوب را از خود به یادگار بگذارند کودکی بسیار مثبت تربیت خواهند کرد.

اما متاسفانه امروزه پدران و مادران ما صداقت قدیم را ندارند. حتی در کوچکترین مسائل هم فرزندشان را فریب می دهند و به آنها وعده های دروغین خواهند داد. این دروغ ها برای کودک تبدیل به یک هنجار خواهد شد. متوسل شدن به دروغ در زندگی آینده اش یکی از راه های رسیدن به خواسته هایش خواهد شد. اگر می خواهید کودکی قوی و صادق تربیت کنید بهتر است صداقت را ابتدا از خودتان شروع کنید.

چرا والدین نباید به کودکان دروغ بگویند

آسیب های اجتماعی

از جمله دلایل دروغ نگفتن به کودک که بسیار مهم است آسیب های اجتماعی به کودک می باشد. کودک زمانی که در اجتماع قرار می گیرد و یا در مهد کودک با دوستانش ارتباط دارد. در صورتیکه مشکلی برای او ایجاد شود به جای اینکه حقیقت مسئله را به والدین بگوید، دروغگویی را انتخاب می کند.

این دروغ باعث می شود شما هیچ اشرافی بر زندگی اجتماعی او نداشته باشید و مطمئنا این موضوع مشکلاتی برای شما ایجاد خواهد کرد. این موضوع نه تنها در دوران کودکیش به او آسیب جدی خواهد زد و در دوران بلوغ وی و حتی بعد از بلوغ به پدر و مادر خود اعتماد نمی کند. این شخص از کودکی تا دوران جوانی و حتی بعد از آن نیز هیچ گاه حقیقت را به آنها نخواهد گفت.

توصیه مهم :
تاثیرات مخرب دروغگویی را از ابتدای کودکی به فرزندانتان بیاموزید. بگذارید حرف های شما را سرلوحه کارهای خودشان قرار بدهند. صداقت را در رفتار و عمل تان به کودک خود بیاموزید. فرزند راستگو از بسیاری از آسیب های اجتماعی در امان خواهد بود. این موضوع یکی از دلایل دروغ نگفتن به کودک است که بسیار حائز اهمیت می باشد.
چرا والدین نباید به کودکان دروغ بگویند
منزوی شدن کودک
از جمله مهم ترین دلایل دروغ نگفتن به کودکان، منزوی شدن آنها میباشد. قطعا کودک از 2 یا 3 سالگی به بعد تمام رفتارهای شمارا می بیند و رفتارهای اشتباه والدین خود را درک می کند. می داند که گاهی به او وعده های دروغین می دهید. بسیاری از مسائلی که کودکان باید بدانند را به آنها نمی گویید.
قول های الکی و حتی دروغ هایی که بین والدین رد و بدل می شود و کودک شاهد آنها می باشد، تاثیر بسیار مستقیمی در دوران زندگی او خواهد داشت و کودک را به فردی افسرده و وابسته تبدیل می کند. این کودک در جمع و با دوستان خود نیز رفتار والدینش را تکرار می کند و فکر می کند این رفتارها هنجار است و همه مردم آن را انجام می دهند. به همین دلیل دوستانش از او طرد می شود و همین موضوع باعث تنهایی و انزوای کودک خواهد شد.

نظر روانشناسان درباره دلایل دروغ نگفتن به کودک

به عقیده روان شناسان دروغ گفتن به کودک نه تنها در دوران کودکی او نقش دارد بلکه در آینده نیز از او انسانی کاملا ضعیف، منزوی، غیر قابل تحمل و بی تربیت بار خواهد آورد. پس کمی در رفتارهای خودتان دقت کنید و بدانید که کودکان شاهد کارهای شما هستند و شما را می بینند. لطفا دروغ را از زندگی خود حذف کنید.
چرا والدین نباید به کودکان دروغ بگویند

اشتراک گذاری این مقاله در ...

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوره‌ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x